Firefly

Publicerad: Måndag, 6 januari 2014, Skribent: Jenny Preinitz
I aim to misbehave
Alla som saknat och sörjt den kultförklarade TV-serien har nu chansen att själva ta befälet över en besättning på ett Firefly-skepp och mot betalning genomföra mer eller mindre lagliga uppdrag mot en förhoppningsvis generöst tilltagen summa sköna slantar! Den som först klarat av alla moment i historien vinner, men man kan också spela ensam ”mot upplägget” så att säga, och försöka klara sig igenom Reaverattacker, bordningar från Alliansskepp och andra svårigheter med din trogna besättning till hjälp. Spelet är en blandning av strategi och slump, där ens noggranna planer kan gå i stöpet när man plötsligt drar ett kort man inte hade räknat med.

Det här är i grunden ett spel som handlar om att leverera saker från en plats till en annan och tjäna pengar på det – precis som i TV-serien – men i ett utförande som gör det till ett spännande och oförutsägbart äventyr.

Varje spelomgång har sin egen historia, vilken bestäms av det story card man drar. Det är detta som talar om vilka mål som gäller och vad som måste göras för att vinna spelet denna gång. Varje spelare väljer en ledare och ett skepp (naturligtvis finns TV-seriens Serenity bland dem!) och får ett startlager av förnödenheter och pengar, och sedan är det bara att börja leta jobb. Här är det viktiga att välja jobb efter besättningens förutsättningar, för det är de som är den viktigaste delen av spelet. Olika personer har olika fördelar, och man vill ju till exempel inte bli strandsatt med ett trasigt skepp utan mekaniker. Varje spelare har två handlingar per tur, och då man måste färdas mellan planeter för att utföra sina uppdrag gäller det att välja med omsorg och planera sin strategi för att ligga steget före.

Hittills låter det hela ganska enkelt, men varje typ av handling har olika regler och kort som ska dras, vilket leder till att spelet är så långt som det är; varje handling tar sin modiga tid. Bara att flyga påverkas av hur fort, vart, hur mycket bränsle man har, om det finns Allians-eller Reaverskepp i samma sektor, och så vidare. De övriga tre handlingarna som står till buds – buy, deal,och work – har ännu fler moment, både lagliga och de av den mer ljusskygga typen beroende på vilket jobb man har valt, vilket kan leda till att lagens långa arm måste undvikas vilket i sin tur leder till ännu fler variabler att hålla reda på: är man till exempel ett Outlaw ship förlorar man ju alla kontraband och efterlysta passagerare om Alliansen bordar. Men det är ju väldigt lockande att välja jobb som kräver ett visst mått av misbehave! Det mesta av det här är inte i sig svårt, men det är ett ganska omständligt spel. Och glöm inte att läsa alla regler ordentligt. Det vore väldans synd att missa hur man använder dinosauriemarken (som gott kan bytas ut till en riktig figur av plast, för den äkta känslan).

Det enda problemet med det här spelet är just att det är så långt. Det krävs att man har en hel eftermiddag eller helkväll att vika för en spelomgång. Lägg till detta att spelets många moment per handling man ska utföra gör att det tar ett tag att lära sig; första spelomgången kan ta ännu längre tid än normalt. Men det är samtidigt just detta som gör att man verkligen kommer in i spelet och känner sig närvarande i världen. Jag skulle kanske inte rekommendera Firefly The Game till den absoluta nybörjaren, men det krävs inte heller att man är en mästare. Framför allt måste man gilla spel med mycket att pyssla med och intrikata delmoment.

Spelare: 1-4
Speltid: C:a 3-4 timmar.
Rekommenderad ålder: Från c:a 12-13 år med goda kunskaper i engelska.

Jenny

Kommentarer

Veckans stora speltitlar

Rollspel

Dungeons and Dragons Call of Cthulhu Svärdets Sång Symbaroum Runequest Mutant År Noll Tails of Equestria FATE Lamentations of the Flame Princess Flodskörden Shadowrun Kult Coriolis Pathfinder Traveller Warhammer Fantasy Vampire the Masquerade Äventyr

Speltoppen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev