Nostalgin för det glada 80-talet har varit oerhört stark ett bra tag nu, vissa säger att det pågått längre än själva årtiondet. Tack vare serier som Stranger Things är det inte bara de som faktiskt var med då som vurmar för axelvaddarna och hårsprayens guldålder. Idag passar vi därför på att lyfta tre titlar för alla som känner att de behöver tillgodose sitt nostalgibehov! [...] Läs mer
Intervju med tecknaren Nana Li
Publicerad: Torsdag, 15 oktober 2009, Skribent: David Borgström
Halloj!
Kul med en svensk tjej på den brittiska mangascenen! Hur kom det sig att du hamnade i England?
Jag flyttade till London år 2005 för att plugga till ingenjör vid Imperial College London.
Hur kom det sig att du plötsligt sadlade om från dina studier till serietecknande?
Tecknandet är något som jag började ta på någorlunda allvar när jag var runt 14-15 år efter att ha upptäckt hur häftigt det var med anime och manga, men jag trodde alltid att det skulle förbli en hobby. När jag väl kom till England var det möjligheterna som öppnade vägen för mig. Jag deltog i ett par tävligar, främst Tokyopops Rising Stars of Manga, och hade turen på min sida så det fick mig verkligen att inse att tecknandet kanske skulle kunna bli något mer än bara en hobby. Jag lärde känna en del tecknare och genom dem fick jag en insikt i hur mangascenen ser ut här borta. Flera teckare som jag kände hade jobbat på att adaptera Shakespearepjäser till ett mangaformat åt förlaget SelfMadeHero så jag tog kontakt med dem. Lyckligtvis så gillade de mina bilder och gav mig uppgiften att teckna en adaption av Twelfth Night (Trettondagen). Som tur var kunde de vänta lite så jag tog min examen vid Imperial College och började sedan på Twelfth Night.
Det tog en hel del självrannsakning innan jag bestämde mig för att ta den osäkra vägen som frilansande tecknare istället för att fortsätta på den akademiska banan. Hade jag inte haft Twelfth Night att jobba på så hade jag nog inte vågat ta ett så drastiskt skutt, men det pressade produktionsschemat för boken innebar mer eller mindre att jag var tvungen att teckna heltid.
Har du några särskilda influenser från Östasien? Några mangafavoriter du satt och tecknade av som liten? Några förebilder?
Som mitt efternamn kanske avslöjar så är jag född i Kina men eftersom familjen flyttade till Sverige när jag var jätteliten så växte jag aldrig upp med anime eller manga. Det var först i tonåren som jag upptäckte hela den världen. Den första riktiga animeserien som jag såg (förutom Sailor Moon) var Fushigi Yuugi och jag föll pladask för stilen, figurerna, komedin... ja, det var nog det första fandomen. Däremot så hade jag redan börjat teckna lite innan dess, och då var det en CLAMP-manga som en kompis hade gett mig som fick mig att börja. Serien var på traditionell kinesiska som jag inte kan läsa, men bilderna var så otroligt vackra att man ofrivilligt kände att man var tvungen att lära sig teckna så där bra. :D
Sedan dess så har jag både genomgått ett Bleach- och Naruto-fanstadie men det var länge sen jag hade en serie som jag följde religiöst. För att lära mig mer om serier så har jag försökt läsa så varierat material som möjligt så det har även blivit en hel del västerländska serier på senaste tiden.
Tänker du stanna kvar i England, eller är det något annat land som drar i framtiden?
Ja just nu ser det ut som om jag blir kvar här ett tag. Familjen har flyttat till Norge så det finns ingen riktig anledning för mig att återvända till Sverige, fast nog saknar man Sverige ibland. :) Jag kan mycket väl kunna tänka mig att flytta annorstädes, möjligen USA, men det skulle i så fall vara om man får jobb. Just nu är jag ganska intresserad av concept art och det verkar som om de flesta studios finns där, men det lär ta ett tag innan jag kan fundera på en sån karriär.
Du har en väldigt genomartbetad tecknarstil. Den är både vacker och funktionell. Har du några konststudier bakom dig, eller är det mest självlärt?
Tack! Nu i sommar gick jag en krokikurs vid Högskolan på Gotland för att bättra på min figurteckning men innan dess har jag aldrig genomgått formella konststudier.
I början tecknade jag av mina favoritteckare vartefter man så småningom började lära sig anatomi, vilket innebar att man snart kunde teckna mer självständigt. Det var inte förrän jag började teckna serier som jag har börjat inse vad min stil är. Innan dess, när man bara tecknade illustrationer, så var man alltför ofta lättpåverkad av andras stilar. Varje gång jag såg en vacker stil så kände jag dragning mot den "looken", vilket bara gjorde mig förvirrad. När man tecknar serier så tycker jag att stilen borde passa berättelsen, så när man inser vad för sorts berättelser man vill teckna så följer stilen strax efter. Jag har aldrig hört min stil beskrivas som funktionell, men det kanske är därifrån det kommer. Det är ett sätt att hitta sin stil antar jag. :)
Apropå arbetet med Twelfth Night, hur mycket kunde du bestämma själv över upplägg, innehåll och illustrationer? Vem stod för själva manusarbetet?
Det härliga med att göra en Manga Shakespeare-titel är att man har välidgt stor frihet med i stort sett allting. Vi har en manusbearbetare, Richard Appignanesi, som redigerar originalpjäsen så att den ryms på 193 seriesidor utan att tappa helheten. Allt jag får är ett enkelt manus bestående av dialoger som är uppdelade efter seriesidor. Uppdelningen är dessutom bara ett förslag. Om jag vill rucka på saker och ting en aning så är det inga problem, bara det blir 193 sidor i slutändan. Allt annat är helt upp till mig. Naturligtvis så måste redaktören godkänna det jag producerar, men det har varit ytterst få ändringar och oftast var det jag som hade missat något i de fallen.
Vad har du använt för material och hjälpmedel när du tecknat Twelfth Night? Har du tecknat på papper eller bara i datorn? Har du använt dig av fysiskt raster eller photoshop?
Jag brukar börja med att göra små, grova thumbnails på papper för att planera innehållet i överlag. Sedan fintecknar jag på större papper, helst större än A4 men eftersom jag hade ganska ont om tid på Twelfth Night så blev det oftast A4 ändå. Efter att blyertsteckningen är färdig så scannar jag in den på datorn och skriver ut i ljusblått på ett nytt ark. Jag föredrar att tuscha över en utskrift eftersom man inte löper någon risk att förstöra originalet och så slipper man sudda (vilket kan bli lite jobbigt när man har många sidor). Raster och pratbubblor lägger jag däremot in med Manga Studio på datorn.
Har du några framtida mangaprojekt du kan prata om idag?
Jaa... jag ska just påbörja ett projekt med en kompis som skriver serier men tyvärr så kan jag inte berätta så mycket än. Troligtvis kommer vi att lägga ut en hel del material i framtiden däremot, så det ska bli roligt. :)
Och med de orden tackar vi för oss, och hänvisar till hennes blogg, där Nana skriver om stort och smått i hennes tecknarliv. Och missa inte hennes manga, Twelfth Night.
Kul med en svensk tjej på den brittiska mangascenen! Hur kom det sig att du hamnade i England?
Jag flyttade till London år 2005 för att plugga till ingenjör vid Imperial College London.
Hur kom det sig att du plötsligt sadlade om från dina studier till serietecknande?
Tecknandet är något som jag började ta på någorlunda allvar när jag var runt 14-15 år efter att ha upptäckt hur häftigt det var med anime och manga, men jag trodde alltid att det skulle förbli en hobby. När jag väl kom till England var det möjligheterna som öppnade vägen för mig. Jag deltog i ett par tävligar, främst Tokyopops Rising Stars of Manga, och hade turen på min sida så det fick mig verkligen att inse att tecknandet kanske skulle kunna bli något mer än bara en hobby. Jag lärde känna en del tecknare och genom dem fick jag en insikt i hur mangascenen ser ut här borta. Flera teckare som jag kände hade jobbat på att adaptera Shakespearepjäser till ett mangaformat åt förlaget SelfMadeHero så jag tog kontakt med dem. Lyckligtvis så gillade de mina bilder och gav mig uppgiften att teckna en adaption av Twelfth Night (Trettondagen). Som tur var kunde de vänta lite så jag tog min examen vid Imperial College och började sedan på Twelfth Night.
Det tog en hel del självrannsakning innan jag bestämde mig för att ta den osäkra vägen som frilansande tecknare istället för att fortsätta på den akademiska banan. Hade jag inte haft Twelfth Night att jobba på så hade jag nog inte vågat ta ett så drastiskt skutt, men det pressade produktionsschemat för boken innebar mer eller mindre att jag var tvungen att teckna heltid.
Har du några särskilda influenser från Östasien? Några mangafavoriter du satt och tecknade av som liten? Några förebilder?
Som mitt efternamn kanske avslöjar så är jag född i Kina men eftersom familjen flyttade till Sverige när jag var jätteliten så växte jag aldrig upp med anime eller manga. Det var först i tonåren som jag upptäckte hela den världen. Den första riktiga animeserien som jag såg (förutom Sailor Moon) var Fushigi Yuugi och jag föll pladask för stilen, figurerna, komedin... ja, det var nog det första fandomen. Däremot så hade jag redan börjat teckna lite innan dess, och då var det en CLAMP-manga som en kompis hade gett mig som fick mig att börja. Serien var på traditionell kinesiska som jag inte kan läsa, men bilderna var så otroligt vackra att man ofrivilligt kände att man var tvungen att lära sig teckna så där bra. :D
Sedan dess så har jag både genomgått ett Bleach- och Naruto-fanstadie men det var länge sen jag hade en serie som jag följde religiöst. För att lära mig mer om serier så har jag försökt läsa så varierat material som möjligt så det har även blivit en hel del västerländska serier på senaste tiden.
Tänker du stanna kvar i England, eller är det något annat land som drar i framtiden?
Ja just nu ser det ut som om jag blir kvar här ett tag. Familjen har flyttat till Norge så det finns ingen riktig anledning för mig att återvända till Sverige, fast nog saknar man Sverige ibland. :) Jag kan mycket väl kunna tänka mig att flytta annorstädes, möjligen USA, men det skulle i så fall vara om man får jobb. Just nu är jag ganska intresserad av concept art och det verkar som om de flesta studios finns där, men det lär ta ett tag innan jag kan fundera på en sån karriär.
Du har en väldigt genomartbetad tecknarstil. Den är både vacker och funktionell. Har du några konststudier bakom dig, eller är det mest självlärt?
Tack! Nu i sommar gick jag en krokikurs vid Högskolan på Gotland för att bättra på min figurteckning men innan dess har jag aldrig genomgått formella konststudier.
I början tecknade jag av mina favoritteckare vartefter man så småningom började lära sig anatomi, vilket innebar att man snart kunde teckna mer självständigt. Det var inte förrän jag började teckna serier som jag har börjat inse vad min stil är. Innan dess, när man bara tecknade illustrationer, så var man alltför ofta lättpåverkad av andras stilar. Varje gång jag såg en vacker stil så kände jag dragning mot den "looken", vilket bara gjorde mig förvirrad. När man tecknar serier så tycker jag att stilen borde passa berättelsen, så när man inser vad för sorts berättelser man vill teckna så följer stilen strax efter. Jag har aldrig hört min stil beskrivas som funktionell, men det kanske är därifrån det kommer. Det är ett sätt att hitta sin stil antar jag. :)
Apropå arbetet med Twelfth Night, hur mycket kunde du bestämma själv över upplägg, innehåll och illustrationer? Vem stod för själva manusarbetet?
Det härliga med att göra en Manga Shakespeare-titel är att man har välidgt stor frihet med i stort sett allting. Vi har en manusbearbetare, Richard Appignanesi, som redigerar originalpjäsen så att den ryms på 193 seriesidor utan att tappa helheten. Allt jag får är ett enkelt manus bestående av dialoger som är uppdelade efter seriesidor. Uppdelningen är dessutom bara ett förslag. Om jag vill rucka på saker och ting en aning så är det inga problem, bara det blir 193 sidor i slutändan. Allt annat är helt upp till mig. Naturligtvis så måste redaktören godkänna det jag producerar, men det har varit ytterst få ändringar och oftast var det jag som hade missat något i de fallen.
Vad har du använt för material och hjälpmedel när du tecknat Twelfth Night? Har du tecknat på papper eller bara i datorn? Har du använt dig av fysiskt raster eller photoshop?
Jag brukar börja med att göra små, grova thumbnails på papper för att planera innehållet i överlag. Sedan fintecknar jag på större papper, helst större än A4 men eftersom jag hade ganska ont om tid på Twelfth Night så blev det oftast A4 ändå. Efter att blyertsteckningen är färdig så scannar jag in den på datorn och skriver ut i ljusblått på ett nytt ark. Jag föredrar att tuscha över en utskrift eftersom man inte löper någon risk att förstöra originalet och så slipper man sudda (vilket kan bli lite jobbigt när man har många sidor). Raster och pratbubblor lägger jag däremot in med Manga Studio på datorn.
Har du några framtida mangaprojekt du kan prata om idag?
Jaa... jag ska just påbörja ett projekt med en kompis som skriver serier men tyvärr så kan jag inte berätta så mycket än. Troligtvis kommer vi att lägga ut en hel del material i framtiden däremot, så det ska bli roligt. :)
Och med de orden tackar vi för oss, och hänvisar till hennes blogg, där Nana skriver om stort och smått i hennes tecknarliv. Och missa inte hennes manga, Twelfth Night.