Disney Lorcana är här!

Publicerad: Fredag, 9 februari 2024, Skribent: Lina

Det är mycket prat om Disney Lorcana och det råder viss förvirring om vad det egentligen är och innebär, så låt oss försöka reda ut begreppen och regler samt vad det innebär. För de som är vana spelare kan det räcka att få veta att det tycks vara någonstans mitt-i-mellan Hearthstone och Magic the Gathering.  Kort genomgång av reglerna är LÄS PÅ KORTEN och ANVÄND SLEEVES. Om ni vill ha en längre beskrivning spelet, uppbyggnaden, regler samt grundläggande strategier, fortsätt att läsa. 
 
VAD ÄR DISNEY LORCANA? 
Det är ett så kallat Trading Card Game eller Collectible Card Game. På svenska kallas det oftast samklarkortspel. Det är ett strategiskt kortspel där spelaren själv bygger sin lek i enlighet med de för spelet gällande reglerna. Korten säljs i slumpmässiga Booster pack eller i spelfärdiga lekar. Det är också vanligt med andra typer av starterpack eller storpack för att ha en mer omfattande samling att starta med. Korten i sig har i sig också ett samlarvärde och för mer populära spel finns det en omfattande andrahands-handel. 
 
HUR ÄR DISNEY LORCANA UPPBYGGT? 
I de flesta spel av den här typen finns en valuta, det spelaren ”betalar” för att spela ut sina kort på bordet. I Lorcana kallas valutan för Ink, eller bläck, och det finns inga specifika kort för just Ink, utan alla kort kan fungera som ink-kort om de har rätt symbol i det övre vänstra hörnet på kortet genom att de spelas ut med baksidan upp och därmed inte kan användas som något annat än Ink. 

Bilden till höger visar hur många ink kortet kostar och ringen runt visar att kortet också kan användas som ink. Bilden till vänster visar kort som bara har en kostnad och inte kan användas som ink. 
 
Det finns tre typer av kort; Characters (karaktärer), Items (föremål) och Actions (Handlingar). Characters och items spelas ut och ligger på spelarens plan, Actions har enbart en effekt när de spelas och läggs sedan i skräphögen.  
 
Korten sorteras in i sex olika färger eller grupper och en lek kan bestå av maximalt två olika färger. Kombinationen av färger och balans av de tre olika typerna av kort blir strategin för hur en lek byggs. Det är också mycket av nöjet med den här typen av spel, att bygga lekar som passar hur du vill spela spelet. De färger som finns är: Amethys (Lila), Ruby (röd), Steel (grå), Amber (Gul), Emerald (grön) och Sapphire (Blå). De tre första färgerna beskrivs som offensiva, kraftfulla färger och de andra är defensiva supportkort. I de färdiga lekar som finns att köpa är kombinationen en offensiv och en defensiv färg och rent allmänt är det bra att köpa en färdig lek för att sedan köpa boosters och ändra den eftersom när du lär dig hur du vill spela.  
 
Men var inte rädd för att testa helt andra kombinationer! Ibland kan det vara roligt att köra en superaggressiv lek och satsa på att avsluta spelet fort, eller tvärt om en lek som ser till att ha ett stadigt försvar och satsa på att trötta ut den andra spelaren. De olika färgerna har olika specialiteter så det är väl värt att ta reda på mer ingående vad de har för styrkor och svagheter, samt vad som verkar vara den mest lockande strategin. 

Bortsett från att leken max får innehålla två olika färger så ska den också ha minst 60 kort och det får inte vara mer än fyra av ett och samma kort. 
 
REGLER 
Det finns en universalregel för alla samlarkortspel och det är LÄS PÅ KORTET. Det finns grundläggande regler, men de är ganska få och generellt mer om hur turerna är uppbyggda och i vilken ordning saker händer. Om texten på kortet bryter mot de allmänna reglerna så är det vad som står på kortet som gäller.  
 
Minimum är, naturligtvis, två spelare, men det går att vara fler och hur många har ibland en effekt på vilken typ av lek som funkar. Det går också att spela i lag, två mot två, vilket är ett bra sätt att lära nya spelare. Gör som ni vill! Så länge alla spelare runt bordet är överens och medveten om reglerna så är det helt upp till er. Vill ni göra lekar med ALLA färger när ni bara spelar med kompisar? Kör hårt, bara ni är överens. De roligaste versionerna av många samlarkortspel är de spelarna själva kommit på. 
 
HUR FUNGERAR KORTEN? 
 

 
Syftet med spelet är att samla 20 lore-poäng. De syns till höger på nedre delen av kortet. De samlas genom att du tippar karaktärskorten, skickar dem på en quest. Att tippa (vinkla åt sidan) kort är hur de aktiveras oavsett om det är karaktärer eller föremål. Nackdelen med att tippa just karaktärerna är att de då är öppna för attacker. Du kan alltså attackera andra spelares karaktärer genom att tippa dina kort för attack i stället för att samla lore-poäng. Vid attack är det Strength och Willpower som spelar roll. 
 

 
Om Captain Hook attackerar Donald Duck så ger den tre i skada på Donalds Willpower, men Donald i sin tur ger 2 i skada på den attackerande karaktärers Willpower. Det finns andra sätt att skada karaktärer så LÄS PÅ KORTEN. 

Om Willpower går ner till noll, tas kortet bort från bordet och hamnar i skräphögen. Skadan ligger kvar även in i nästa tur, om du inte har kort som kan ge tillbaka Willpower, så är en praktisk rekommendation är att ha en hög med tärningar till hands för att lägga på korten som markör för hur mycket skada en karaktär har tagit. Tärningar är rent generellt bra att ha till hands och i brist på appar eller andra counters så kan de användas till att hålla reda på hur många lore-poäng ni samlat. 
 
Du spelar ut nya kort genom att tippa på bläck-korten som betalning. 
 
En spelares tur består av att: 

  1. Tippa upp nedtippade kort från förra turen. 

  2. Se vilka eventuella effekter från korten som händer i början av din tur. 

  3. Dra ett kort 

  4. Main phase. Det är här du kan lägga ett kort i din ”inkwell”. Endast ett kort kan läggas till din inkwell per tur, om inte det står något annat på kort du spelar. Spela nya kort genom att tippa kort från din inkwell och aktivera korten på din spelplan genom att tippa dem, antingen för lore-poäng eller för andra effekter som finns på kortet. När ett nytt kort kommer ut på plan kan det inte tippas förrän nästa tur, om det inte står något annat på kortet. Så LÄS PÅ KORTEN. 

 

GRUNDLÄGGANDE BRA STATEGIER 
I de allra flesta samlarkortspelen är det fyra strategier som en bör ta med sig till spelborder. 

  1. RAMPA! Att rampa innebär att du får ut mer valuta på bordet fortare. Enligt reglerna får du lägga ut ett ink-kort per tur, men det finns kort som ger dig möjlighet att lägga ut fler och du vill få ut så mycket ink som möjligt så fort som möjligt eftersom det innebär att du kan spela ut fler och dyrare kort tidigare, men töm inte handen för fort, vilket leder till nästa strategi.  

  2. DRA KORT! Det är viktigt att ha en så full hand som möjligt och du får bara ett drag per tur gratis. Se till att få dra mer. Det kan finnas regler om maxhand, så var uppmärksam på det. 

  3. BALANSERA DIN LEK! Det är självklart toppen att ha jättestarka kort som ger massa poäng och ger vansinnigt mycket skada, men om du inte kan spela dem förrän i runda tio har du förmodligen förlorat innan du har råd att spela dem. Även bönderna fyller en funktion i ett schackspel och ibland kan det vara bättre med två medelstarka kort än bara ett stort för att sprida attackerna. 

  4.  SYNERGI. Se till att de kort du har i leken förstärker varandra och det allmänna temat på din lek. 

 

HUR KOMPLEXT ÄR DISNEY LORCANA? 
Inte särskilt jämfört med andra liknande spel och generellt är det spel som är strategitunga snarare än regeltunga så länge du LÄSER PÅ KORTEN. För en van spelare är det till och med ganska uppenbart vilka funktioner som lär komma senare. Generellt kommer varje expansion med nya funktioner och med tanke på att de redan meddelat att det i nästa, Into the Inklands som släpps i månadsskiftet februari/mars kommer något som kallas Locations, så följer de standardmallen för hur de garanterar att spelare fortsätter att köpa kort. En del av funktionerna försvinner förmodligen lika fort som de dök upp, men andra blir en del av grundspelet. 
 
Det kan också tilläggas att de har en app som verkar användbar. 
 
ÄR SAMLARVÄRDET NÅGOT ATT HÄNGA I JULGRANEN DÅ? 
Det beror på, är det korta svaret på frågan. Korten är redan från början indelade i skala från Common till Legendary genom markörer längst ned på kortet, men det syftar egentligen bara på hur många av dem som trycks upp i det setet. En snabb koll på Cardmarket visar att det finns enstaka kort som värderas runt tio Euro, med något enstaka på 40-50 euro, vilket kan låta mycket med tanke på att ett Boosterset med 12 kort kostar under hundralappen, men i till exempel Magic the Gathering finns det kort som har ett värde motsvarande ett hus i en inte liten stad. Om Disney Lorcana blir populärt kan det komma kort som blir värdefulla, men än så länge lär det inte betala hyran. Med det sagt, ANVÄND SLEEVES! ALLTID! Skydda dina kort för annars kommer de definitivt inte vara värda något i framtiden oavsett vad du lyckas dra i ett booster-pack. 
 
Avslutningsvis: LÄS PÅ KORTEN så kommer allt ordna sig. 


Kommentarer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev