Final Fantasy VII Rebirth
I dagarna släpps den andra delen i remaken av Final Fantasy VII, den här gången med undertiteln Rebirth.
Final Fantasy VII släpptes för första gången 1997, då till den första Playstation-konsolen. Spelet blev snabbt en favorit både hos fans och kritiker och är idag en älskad klassiker. För den som inte spelat spelet tidigare följer här en extremt förenklad sammanfattning av dess upplägg: Handlingen kretsar kring den före detta soldaten Cloud Strife och hans vänner från rebellgruppen Avalanche. Tillsammans kämpar de för att stoppa storföretaget Shrina från att bokstavligt talat suga livskraften ur planeten de lever på. Parallellt med detta smider den mystiska Sephiroth planer, är det han som är det verkliga hotet?
Remaken kommer delas upp i tre deler, 2020 kom den första och nu är det alltså dags för den andra. Vi tar vara på stunden och passar på att lyfta Final Fantasy-relaterade favoriter från vårt sortiment!
Final Fantasy VII Remake: Traces of Two Pasts
Två av Final Fantasy VIIs absolut mest populära karaktärer, Tifa och Aerith, får här chansen att berätta sina egna historier. Ramberättelsen utspelar sig efter Final Fantasy VII Remake, då de båda hjältinnorna precis träffats under minst sagt dramatiska omständigheter. Nu stärker de sitt band genom att berätta om sina respektive uppväxter för varandra. Tifa om hur hon kom från Nibelheim till Midgar och Aerith om hur det var att spendera sin barndom hos Elmyra Gainsborough. Två fina noveller perfekt för den som vill fördjupa sig lite extra!
Final Fantasy VII Remake: Material Ultimania
En övergripande och djupgående bok om hur Final Fantasy VII Remake blev till. Här finns en stor mängd konceptskisser och illustrationer föreställande karaktärer, miljöer, vapen, föremål och fiender. Det grafiska materialet fylls ut med kompletterande citat från olika personer inblandade i utvecklingen av spelet. Vidare finns här även storyboards från spelets narrativa mellansekvenser, information om musiken och intervjuer med de japanska röstskådespelarna. Rekommenderas för alla med intresse för hur kan gå till bakom kulisserna på en stor spelproduktion.
FF Dot. The Pixel Art of Final Fantasy
När Final Fantasy VII släpptes 1997 var spelet det första i serien som använde sig av 3D-grafik. Grafiken i de tidigare spelen gjordes helt i 2D. På grund av dåtidens teknik kunde modellerna ofta inte vara större än 12x24 pixlar och ha 3-4 olika färger. Den här boken ger en detaljerad överblick över hur grafiken utvecklades från spel till spel. Det är minst sagt fascinerande hur man med så pass begränsande medel lyckas ge både en distinkt stil och igenkännbar personlighet till spelens karaktärer och fiender. Utöver detta visas även exempel på spelens olika miljöer och de verktyg pixelkonstnärerna hade till sitt förfogande under arbetets gång. En spännande dokumentation av spelutvecklingens historia.
Dryckesglas med Final Fantasy-tema
Ett gäng fina dryckesglas med olika tryck föreställande klassiska karaktärer, varelser och monster från spelen. Här hittar du allt från moogles och chocobos till FFVII-favoriten Red XIII. Att rädda Gaia från Shinra samtidigt som man behöver sätta stopp för Sepiroths ondskefulla planer kan vara ansträngande, dessa glas gör sig då alldeles utmärkt för att hjälpa släcka törsten under tiden!