Konferensen på Netflix och våra blodigaste slashertips!
Mats Strandbergs Konferensen som kom ut som bok 2021 har fått många av våra medarbetare att fnissa åt de jobbiga arbetsdynamikerna och rynka på pannan åt de extremt blodiga scenerna. Den lilla kommunala enheten ska åka på konferens för att förbereda sig inför det första spadtaget av kommunens nya, stora satsning. Men det nya projektet är kontroversiellt och har inte kommit utan problem. Det har skapat splittring, både internt och i kommunen. Så nu ska de få komma bort ett litet tag för att “teamworka”, och förbereda sig inför den stora dagen, lösa konflikter och “komma ut starkare än någonsin.” Men det blir snart tydligt att de inte är ensamma på den lilla konferensanläggningen. Någon smyger runt i skogarna utanför stugbyn och en efter en börjar de dö på helt orimligt brutala sätt.
Idag, fredag den 13, släpps den passande nog på Netflix. Bland personalstyrkan här på bokhandeln är spänningarna höga. Både att äntligen få se en svensk slasherfilm (enligt säkra källor bakom produktionen handlar det om “enorma mängder blod”) men också att få se hur bokens träffande dynamik mellan kommunalt anställda lyckas översättas till filmduken. Patrik Eklund står för regi (senaste aktuell i SVTs Spelskandalen) och manus ligger på Thomas Moldestad. Vad som också känns stabilt är att Strandberg själv har varit med i filmatiseringens process.
Självklart finns det en hel del symbolik i datumet den släpps. Nummer 13 har en lång tradition av vidskeplighet i särskilda västerländska kulturer som både kommer från både kristendom och nordisk mytologi. Judas var den trettonde att komma till bordet till den sista nattvarden och de var 13 deltagare när Loke partycrashade en ökänd bankett i Valhall. Fredagar i sin tur sågs som en otursdag då Adam och Eva åt en särskild frukt på en fredag. Det var först på 1800-talet som kombinationen av de två kom att förknippas med olycka, efter Thomas Lawsons roman “Friday, the thirteenth" där en aktiemäklare kraschar hela Wall Street just det datumet. Sedan, såklart, har vi filmen som tillsammans med Halloween kickstartade 80-talets slashergenre och på riktigt cementerade datumet inom populärkulturella kontexter - en viss hockeymaskbärande Jason inom franchisen Friday the 13th.
Genren har lockat fascination genom åren och har verkligen kommit att bli en vital del inom populärkulturella ramar. Det är väl något tillfredsställande med katt-och-råttaleken och de fantasifulla som folk dör på. Självklart har vi mer än Konferensen när det kommer till genren - som de här festliga titlarna!
Final Girls Support Group - Grady Hendrix
The Final Girl är en hyfsat välanvänd trope - en blodindränkt (ofta kvinnlig) karaktär står och pustar med blicken in i kameran. På något sätt har hon överlevt och / eller besegrat den onda mördaren och sedan rullar eftertexterna. Men vad händer med henne sedan?
För 22 år sedan överlevde Lynnette Tarkington en massaker i hennes hem. Hon är en tvättäkta final girl, den sista överlevanden ur något taget direkt ur en film. Sedan dess har hon utvecklat en hel del ohälsosamma vanor för att hålla sig säker. Man överlever inte något sådant utan att påverkas på något sätt liksom. De enda hon litar på är fem andra kvinnor som även de har stått som de sista överlevarna. De kanske inte alltid drar jämnt men tillsammans med deras terapeut delar de erfarenheter och hjälps åt att komma över sina gemensamma trauman. När en av kvinnorna slutar dyka upp på möten misstänker Lynnette att någon är efter kvinnorna - och har som mål att avsluta jobbet.
En riktigt rolig metapremiss med överlevare som behöver överleva igen. Självklart med blod och gore, men det säger väl sig självt.
Where Monsters Lie - Piotr Kowalski, Kyle Starks
”Vad gör du annars?” är en fråga offren sällan hinner ställa slashermördaren. Where Monsters Lie tar tillfället i akt och berättar historien om Wilmhurst – ett lummigt litet samhälle dit slasherskurkarna kan bege sig för att få möjlighet till välförtjänt vila mellan mordvågorna. Bland stammisarna hittar vi bland annat den maskerade skepnaden med kniv, den onda clownen samt seriemördaren fångad i en docka.
Connor Hayes överlevde sin första slasher under ett sommarläger i ung ålder. Några år senare lyckades han även rymma från en psykopat som byggt diaboliska pussel för sina offer. Sedan dess har han legat i hårdträning, fast besluten att vara väl förberedd om han skulle hamna i samma situation igen. Idag arbetar Connor som välrespekterad specialagent, när han får höra om Wilmhurst bestämmer han sig snabbt för att göra något åt saken. Slasherskurkarnas dagar är räknade!
Själv blev jag såld på den här boken redan när jag hörde konceptet. Blotta tanken på att Mike Myers eller Freddy Kruger skulle behöva kämpa med gråa vardagssysslor kändes spontant briljant! Kändes därför oerhört kul att den med en perfekt kombination av mörker och komedi faktiskt levererar en historia som inte liknar mycket annat. Perfekt för den vill läsa något kusligt, men inte fullt så ångestladdat.
/Petter
My Heart is a Chainsaw - Stephen Graham Jones
Jade Daniels är en social utböling i den lilla småstaden Proofrock, Idaho som bor med sin förfärliga pappa. Hon ser hela världen genom ett glas färgat av hennes kärlek till slasherfilmer och de har länge varit hennes tillhåll när världen känns för jobbig. Hon har tillräckligt mycket kunskap om genren att veta att hon inte är den som kommer stå som överlevande om det faktiskt skulle vara en slasherfilm, men när hennes liv börjar likna handlingen till en av hennes favoritfilmer blir hon till en början överlycklig. Men när hennes vän Letha också börjar förföljas av en man i gasmask och en yxa måste Jade lära Letha allt hon kan, samtidigt som Letha börjar bli fundersam på vart all Jades kunskap kommer från. En hyllning till slashergenren och samtidigt packad med kommentarer på samtiden. Såklart med en passande mängd blod och gore.
You’re not supposed to die tonight - Kaylynn Bayron
Sjuttonåriga Charity jobbar på Camp Mirror Lake, ett skräcksimulerande läger i skogen i norra New York, som dessutom var inspelningsplats för en av 80-talets slasherklassiker. Tack vare sin skräckfilmskunskap, sin skicklighet i fejkblod och improvisationsförmåga har hon jobbat sig uppåt till både manager och till den åtråvärda positionen Final Girl, huvudkaraktären i kvällsproduktionen. När hennes kollegor som spelar offer slutar dyka upp kontaktar hon sin kompis Paige och hennes flickvän Bezi för att hoppa in. Problemet är bara att ingen av de tre är vita och alla tre är fullt medvetna om vad som händer med icke-vita karaktärer i filmerna, och när deras scener plötsligt börjar bli lite väl verklighetsnära måste de kämpa för sina liv - på riktigt.
En blodig berättelse som även reflekterar kring queerhet och ras i slasherfilmgenren.