Elden Ring

Publicerad: Fredag, 25 februari 2022, Skribent: Petter

Idag är det äntligen dags för Elden Ring - ett av årets tveklöst mest efterlängtade spelsläpp. Spelet utannonserades redan 2019 och är resultatet av ett samarbete mellan spelutvecklaren Hidetaka Miyazaki och George R. R. Martin. Miyazakis spelstudio FromSoftware har gjort sig kända för sina mörka och skoningslösa fantasivärldar de bjudit spelare på i spel såsom Dark Souls, Bloodborne och Sekiro. Gemensamt för studions spel är den minst sagt utmanande svårighetsgraden. Det här är spel som vågar ställa kvar på spelaren, lär du dig inte teknikerna och fiendernas mönster så kommer du dö och det kommer vara DITT fel. Inte spelets. Den mörka skärmen med orden YOU DIED har blivit ikonisk i många spelares medvetanden, här på bokhandeln har vi bland annat en t-shirt med samma tryck. Det låter kanske otacksamt och frustrerande och det hade det varit om det inte vore för FromSoftwares otroliga fingertoppskänsla när det kommer till speldesign. Det är svår ja, men det är också rättvist.

Hur var det med Elden Ring då? Handlingen är på klassiskt FromSofware-manér vag och öppen för tolkning. Den titulära Elden Ring har splittrats och dess delar är nu utspridda i form av runor över The Lands Between. Spelaren antar rollen en Tarnished med uppgift att samla ihop de förlorade delarna, besegra de onda halvgudar som nu regerar och tillslut sammanföra Elden Ring på nytt och därigenom bli Elden Lord. Inga konstigheter alltså. Vid en första anblick ser det rent estetiskt ut att vara väldigt likt Dark Souls-spelen(som i sin tur hämtat stor inspiration från den klassiska mangan Berserk). Det är snarare spelvärldens upplägg skillnaderna blir tydligare. I stället för mindre, isolerade områden är Elden Rings värld öppen och vid. Det är upp till spelaren var äventyret bär härnäst. Paralleller har dragits till The Legend of Zelda: Breath of The Wild. FromSoftwares bandesign har alltid varit en av deras absolut starkaste sidor, så detta är något som gjort mig och många andra väldigt, väldigt förväntansfulla. När det kommer till George R. R. Martins inblandning så har han bidragit till världsbyggandet. Miyazaki har liknat sin roll vid en DM som får skapa ett äventyr i världen Martin byggt upp.

För den som är sugen att gotta ned sig ytterligare i FromSoftwares fantastiska världar har vi brädspel, serier och merchandise. Har du inte läst tidigare nämnda Berserk rekommenderas de lyxiga inbundna samlarutgåvorna i storformat varmt. Kan tilläggas att de är väl värda att investera i även för de som är välbekanta med Guts äventyr då Kentaro Miuras teckningar här verkligen får ta det utrymme de behöver och förtjänar.

Nu ska jag försöka lista ut hur jag får den här arbetsdagen att passera så snabbt som möjligt, sen ska jag hem och dö om och om och om och om igen…


Kommentarer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev