Så gick det till när Nelly Rapp blev rollspel
Spelskaparen Johan Broman berättar om arbetet med NELLY RAPPS ROLLSPELSBOK FÖR MONSTERAGENTER:
Jag började spela rollspel när jag var åtta år. Två spännande boxar med titlarna Mutant och Chock var vägen in till en värld som jag är evigt tacksam att jag upptäckte. Det var precis barn i den åldern jag ville nå, när jag bestämde mig för att skriva. Målet var ett spännande, enkelt och inbjudande rollspel.
Idén att förlägga spelet i Nelly Rapps universum var naturlig. Jag och min son hade njutit av böckerna och jag såg en värld med en tydlig aktivitet som kunde passa ett rollspel för barn och nybörjare; ni är monsteragenter som skyddar människor från monster och monster från människor.
Efter kontakt med Nellys skapare Martin Widmark blev han nyfiken och jag drog samman en spelkväll med Martin, illustratören Emil Maxén och förlaget för att visa dem vad det hela handlade om. Två roliga timmar senare var alla övertygade om att världen behövde ett rollspel om Nelly Rapp och monsterakademin.
Jag har lagt märke till att barn generellt gillar att slå högt på tärningar, därför går regelsystemet som jag och min son skapat ut på att slå lika med eller över ett värde. I böckerna om Nelly Rapp använder monsteragenterna Lugn, Lärdom och List när det ska lösa problem, så självklart fick det bli dessa tre egenskaper som regelsystemet byggde på.
Vissa barn har svårt att komma på olika sätt att lösa ett problem, om de inte lyckas försöker de ofta på samma sätt igen. Med detta i åtanke är reglerna skapade så att berättelsen alltid rör sig framåt, så länge spelaren inte rullar en etta på tärningen. Om spelaren slår under sin egenskap men inte en etta, lyckas monsteragenten med utmaningen, men får också ett minus mot senare utmaningar. Med enkla och snabba regler som introduceras under tiden man spelar, hamnar utforskandet och rollspelande i fokus.
I äventyret Velmas Vattenland presenteras momenten stegvis. Till en början använder spelarna samma egenskap (Lugn) och rollspelar med och mot varandra. Under äventyrets gång får de möjlighet att upptäcka hur man interagerar med berättaren, olika personer och varelser i världen samt hur reglerna påverkar spelet. När Velmas Vattenland är klart har alla viktiga regler och aspekter introducerats så att spelarna lätt kan fortsätta med nästa äventyr.
Det finns 15 olika varelser och väsen i rollspelet. Alla har ett äventyrsförslag som snabbt hjälper berättaren med vad nästa äventyr kan handla om. Vad sägs om näcken som DJ, en mara på ett scoutläger eller en sur tomte som byter plats på bäbisar på BB!
Boken innehåller också historiska monsteragenter och förslag på hur man gör egna monster och en stad att äventyra i, tips på vidare läsning och mycket mer. Jag hoppas att jag med Nelly Rapp – Rollspelbok för monsteragenter ska kunna bidra till att en ny generation upptäcker glädjen i rollspel, på samma sätt som jag gjorde i unga år.