Hugo-ceremonin
Föreställ dig att du sitter högt upp i en väldig aula tillsammans med 3-4000 andra människor. Långt därnere en upplyst scen, som ändå känns nära på grund av en enorm bildskärm där allt som händer zoomas in i närbild. Du är på Hugo-ceremonin, SF-världens allra mest högtidliga ögonblick, och snart kommer du att få se den ena författaren efter den andra gå fram och hälsa på högtidsklädda prisutdelare och ta emot priser för årets bästa roman och novell och tv-seriemanus och andra spännande kategorier. Många tacktal till mamma och läsarna och min förläggare blir det, och några som får pris kommer säkert att gråta av glädje.
Du sitter där i mörkret, förväntansfull. Kanske undrar du en kort sekund över varför en av arrangörerna tidigare under dagen förvissade sig om att du säkert skulle gå på ceremonin. Klart att du skulle, det ska väl alla? Du slår bort i undringen, nu börjar det äntligen.
Hugo-galan, precis som Oscarsgalan, delar ut en rad priser innan årets bästa film eller i det hör fallet roman kungörs. Best fan artist, best semipromagazine, best fancast. Och nu ett pris som heter The Big Heart Award, "fandom's highest service award," säger prisutdelaren, "presented annually at the World Science Fiction Convention to a fan who embodies good work and great spirit long contributed". Intressant, vem vinner det, tro? "And the winner is..." Prisutdelaren sprättar upp kuvertet. Det är tyst i den väldiga aulan, alla håller andan. Prisutdelaren läser på lappen. Och säger högt, så att hela världen hör, ditt namn.
Osannolikt? Det var vad som hände Carolina Gomez Lagerlöf i går. Det tog rätt lång tid för henne att ta sig från övre läktaren hela vägen ner till stora scen, men till slut stod hon häpen där. Enormt grattis, Carolina!
(Jag kan möjligen ha dramatiserat händelseförloppet ovan något.)
Kvinnor för övrigt dominerar stort bland årets Hugo-pristagare. Det är därför hög tid att begrava den gamla myten att SF skrivs och läses av män. Det stämmer helt enkelt inte längre.
Jag klappade extra högt och mycket när Amal Al-Mohtar vann short story-priset för novellen Seasons of Glass and Iron i antologin The Starlitwood: New Fairy Tales (som vi naturligtvis har i bokhandeln). Amal hade ju flera av oss möjlighet att träffa och lyssna till i Sf-bokhandeln i veckan som gick. NK Jemisin vann (igen) kategorin Best Novel. Se en del av pristagarna här:
Best Novel
The Obelisk Gate, by N. K. Jemisin (Orbit Books)
Best Novella
Every Heart a Doorway, by Seanan McGuire (Tor.com publishing)
Best Novelette
“The Tomato Thief”, by Ursula Vernon (Apex Magazine, January 2016)
Best Short Story
“Seasons of Glass and Iron”, by Amal El-Mohtar (The Starlit Wood: New Fairy Tales, Saga Press)
Best Related Work
Words Are My Matter: Writings About Life and Books, 2000-2016, by Ursula K. Le Guin (Small Beer)
Best Graphic Story
Monstress, Volume 1: Awakening, written by Marjorie Liu, illustrated by Sana Takeda (Image)
Best Dramatic Presentation (Long Form)
Arrival, screenplay by Eric Heisserer based on a short story by Ted Chiang, directed by Denis Villeneuve (21 Laps Entertainment/FilmNation Entertainment/Lava Bear Films)
Best Dramatic Presentation (Short Form)
The Expanse: “Leviathan Wakes”, written by Mark Fergus and Hawk Ostby, directed by Terry McDonough (SyFy)