Kinesisk fantastik
För många i Sverige var Crouching Tiger, Hidden Dragon första mötet med den kinesiska genren wuxia. Wuxia är en kinesisk litterär genre, med hundraåriga traditioner. Berättelserna kretsar vanligen runt en kringströvande svärdsman med goda färdigheter i stridskonst och dennes kamp för det goda i en värld fylld av ondska och våld. För den som är intresserad av kinesiska kampsporter och dess ursprung rekommenderar vi A Brief History of Martial Arts som går igenom myter och berättelser och historiska dokument från tidiga legender om magiska krigarmunkar fram till Bruce Lee och dagens kung fu-hjältar.
I väst är wuxia främst förknippat med filmer som Hero och House of Flying Daggers, men från början är det en litterär genre och en klassiker från 1959 som nu för första gången översatts till engelska är A Hero Born av Yong Jin. Den handlar om Guo Jing som är son till en mördad man från Songriket, men växer upp i Djingis Khans armé. Han är ödmjuk, lojal, inte helt vis och ödesbunden att möta sin motsats i allt - en slug och högboren man, tränad i krigets konst. Med hjälp av sina läromästare, Söderns sju hjältar, återvänder Guo Jing till Kina. I De berusade odödligas trädgård i Jiaxing ska han fullgöra sitt öde. Men det krigshärjade landet har många prövningar i beredskap för honom. Boken har inspirerat mängder med kung fu-filmer och kan jämföras med Tolkien i hur mycket han influerat en hel genre.
En modern författare som skriver i kinesisk tradition är Ken Liu. Tidigare mest känd och hyllad som novellförfattare har han nu kommit ut med första delen i en fantasyromanserie. The Grace of Kings har han tagit myterna om grundandet av den kinesiska Han-dynastin och fogat ihop den med en fantasyvärld där en listig och charmig bandit och en strikt och orädd ädling verkar till en början vara diametrala motsatser, men Kuni Garu och Mata Zyndu gör gemensam sak i upproret mot kejsaren och de blir de bästa vänner. Tillsammans upplever de en serie äventyr som rör sig mellan enorma arméer, silkestäckta bambuluftskepp, fåfänga och hämndlystna gudar och gudinnor, biomekaniska undervattensbåtar, och magiska böcker som kan läsa framtiden i hjärtan.
En annan kinesisk författare som tagit väst med storm de senaste åren är Cixin Liu med science fiction-trilogin The Three-Body Trilogy. Mot en bakgrund av Kinas kulturella revolution skickas signaler ut i rymden i hemliga militärprojekt. Signalerna tas emot av en döende civilisation som gör sig redo att ta över jorden. Mänskligheten börjar förbereda sig men olika agendor styr och för några välkomnas utomjordingarna som hämnare från ovan som ska rena jorden från den korrumperade mänskligheten medan andra delar gör sig redo för krig för att rädda jordens befolkning från hotet. Böckerna har hyllats för sin enorma vision och den massiva spännvid och blivit ett litterärt fenomen världen över.
På svenska har vi just fått in en roman från författaren Ge Fei, en av Kinas största absurdistiska författare som skriver med en svart humor och har jämförts med Murakami. I Osynlighetsmanteln får vi möta Cui, en fyrtioåring frånskild man som fortfarande är kär i sin exfru, och från sitt dragiga rum i systerns hus försörjer sig på att bygga specialdesignade förstärkare till nyrika lyxkonsumenter som kommer att använda dem till att lyssna på musik Cui föraktar, och han börjar själv förakta sitt hantverk. En dag får han ett erbjudande om ett specialuppdrag som verkar spännande och lukrativt, men med villkoret om att inte ställa några frågor.