Nostalgin för det glada 80-talet har varit oerhört stark ett bra tag nu, vissa säger att det pågått längre än själva årtiondet. Tack vare serier som Stranger Things är det inte bara de som faktiskt var med då som vurmar för axelvaddarna och hårsprayens guldålder. Idag passar vi därför på att lyfta tre titlar för alla som känner att de behöver tillgodose sitt nostalgibehov! [...] Läs mer
Intervju med Yokaj Studio
Publicerad: Torsdag, 14 juni 2007, Skribent: David Borgström & Nina Lindström
David och Nina har bestämt träff med personerna i Yokaj Studio, och har förmånen att kunna träffa alla fyra i samlad trupp. Något som tydligen är ovanligt förekommande då DoraJen bor och studerar i Uppsala för tillfället. De kommer punktligt och medan Nina sitter och stressar med senaste recensionen som ska upp här på j-fi så underhåller David de nykomna gästerna. Förutom Kajfa då, som istället för att utväxla artighetsfraser springer omkring och tittar in våra bokhyllor för att se om vi har fått in något roligt sedan senaste besöket. Några minuter senare har Nina anslutit, och vi förflyttar oss raskt till ett närliggande café.
– Om vi börjar från början, hur länge har Yokaj Studio funnits?
Yosh
- Sedan 2004. Då startades det på riktigt, på Kajfas initiativ. Jag fick min serie "Vad du kanske inte vet" publicerad i "Allt för konsten 5" av Optimal Press runt omkring då. En av de första reaktionerna jag fick på den var en ung kille som undrade vad det var för äckelgubbe som hade tecknat den!
- Era namn, Yosh, Soya, DoraJen och Kajfa, hur är det med dem? Jag har fått intrycket att det är artistnamn? Eller använder någon sitt riktiga namn?
Yosh
- Tja, om vi tar det i ordning så kan jag börja. Yosh är ett artistnamn taget från det japanska uttrycket Yosh! DoraJen, i sin tur, fick sitt namn när vi var på sommarkus som vi gick på en serieskola, för vad vi än frågade om så visade det sig att hon hade det i sina fickor, precis som figuren Doraemon!
Soya
- Mm, mitt namn är en förenkling av mitt efternamn, de liknar varandra.
Kajfa
- Och jag heter Kajfa i verkligheten också. Det bara blev så.
Yosh
- Namnet på studion är ju en sammanslagning av våra namn. Yo-kaj. Vi har märkt att en del tror att det är taget från japanskan, och stavar det med bokstaven i…
- Jo, det misstaget har även vi gjort någon gång. Yosh
- Ha. Jo, du är inte ensam.
- Hur är det med arbetstiderna? Arbetar ni på heltid allihop, eller har ni det som extraarbete vi sidan?
Yosh
- Jag arbetar heltid, och det går bra. Fullt upp. Men de andra…
DoraJen
- Jag går på gymnasiet fortfarande och ska gå ut i år. Så för mig så är det inte ett heltidsarbete. Men jag ger det så mycket tid jag kan.
Soya
- Samma för mig. Går också sista året på gymnasiet.
Kajfa
- Jag arbetar heltid med att designa spel på Avalanche.
- Och det fungerar bra? Våra fördomar om spelbranschen är att det bitvis är oerhört mycket övertid?
Kajfa
- Det fungerar fint. Företaget arbetar hårt för att vi ska få så vanliga arbetstider som möjligt, så jag arbetar ofta nio till sex, även om det vissa veckor naturligtvis kan bli utökade arbetstider. Visst kan det vara stressigt.
- Apropå det, ni har gjort ett datorspel tillsammans…
Kajfa - Jo. Sumo heter det, och föddes ur ett skolprojekt jag höll på med för en massa år sedan. Jag hade kört i botten med en spelidé jag skulle lägga fram (det skulle varit ett krigsspel, men det blev för svårt att realisera), så på färjan över till Gotland, där utbildningen låg så skrotade jag allt och började från början. Då blev det ett spel om sumobrottare. Det gick till och med och vann priset för årets spelidé på Swedish Game Awards 2006.
Yosh
- Snart (har vi sagt ett bra tag nu, i.o.f.s.) så kommer en ny och bättre FLASH-version av spelet.
- Samarbetar ni mycket internt? Ger varandra kritik, pillar med varandras bilder o.s.v.?
Kajfa
- Ja, vi brukar såklart visa de andra vad vi gör, och då brukar vi vara ganska ärliga med vad vi tycker. Ibland så kan det exempelvis vara så att någon har kommit på ett jättebra slut, men det passar inte riktigt i den serie han eller hon tecknar just nu, så då tar vi bort den och sparar i arkivet samtidigt som vi försöker hitta på ett mer passande slut.
Yosh
- Och ibland så kan man ju sitta där med en historia och inte komma på något slut, så då kan man titta i den där malpåsen och se om man kan få inspiration från någon av våra egenrefuserade idéer. Så det ger en styrka att arbeta i grupp, man kan peppa och inspirera varandra.
- Är det en bransch ni känner er säkra i? Kan ni se er själva hålla på med serier om 20 år? Kajfa
- Ja, fast då kanske vi har lite fler anställda. Några anställda palmbladsviftare bredvid våra divaner, kanske?
- Hur är det med andra serietecknare i landet? Har ni kontakt med några andra?
Yosh
- Jo, ibland så är vi några som träffas. Bl.a. Åsa Ekström och Jesper Nordqvist har vi suttit och fikat med, träffats och pratat, jämfört erfarenheter och så med. Det är roligt att kunna göra saker ihop med branschkollegor ibland. Vi har haft ett mysigt serietecknarmöte i Göteborg nu för inte så länge sedan.
- Hur är det med inspiration? Det är spännande att ni har så olika tecknarstil allihopa, trots att ni tecknat ihop under så lång tid. Har ni några egna favoriter i seriesvängen? Japanska? Amerikanska? Svenska?
Yosh
- Den stora inspirationskällan är ändå serier från Japan. Vi inspireras av många olika serier och serietecknare. Och under olika skeden ser man upp till olika tecknare. Jag själv studerar gärna tecknaren Naoki Urasawas verk.
Soya
- Jag tycker om att söka sig till japanska serier som inte är alltför mainstream. Men om jag behöver nämna någon som man har chans att känna till så har bland annat Blame! inspirerat nångång.
DoraJen
- Jag, å andra sidan, tycker väldigt mycket om tecknarstilen till spelet Kingdom Hearts.
Kajfa
- Jag har någon gång inspirerats av FLCL.
- Om vi går över till "the Yokaj Studio Anthology", kan ni beskriva den lite?
Yosh
- Det är en antologi där vi samlat alla våra prisbelönade serier i en pocket, och lagt till några av våra personliga favoriter också. De serier som betytt mest för oss sedan vi startade. Det är ett sidoprojekt som vi tryckt för att vi tycker det är roligt, och som vi bekostat själva. Vi fick mycket hjälp av en tjej på tryckeriet som var jättesnäll. Det var en del problem i början, eftersom vissa serier har tecknats med läsriktningen från vänster, medan andra har tecknats med läsriktningen från höger. Men det löste sig perfekt när vi kom på att vi ju kunde dela upp dem, så att alla serier med vänsterriktning ligger i början och sedan när man kommit till mitten så är det en liten varningsskylt där läsriktningen byts, så då får man börja om från baksidan av boken, som ju då är framsidan… Man kan alltså läsa antologin från bägge håll.
Kajfa
- Mm. Den är ju väldigt personlig, samtidigt som det är något av ett experiment. Vi har försökt att hålla oss lite till ett tema; i det här fallet "tunnelbana". Så flera serier i samlingen har en gemensam nämnare där. Men naturligtvis så är det mycket mer också.
Yosh
- Jo, vi har ju exempelvis satt in en liten hopvikt deckarserie från dig, Kajfa, som bonus!
- Har ni något sista att säga era läsare som avrundning till intervjun?
Yosh
- Då vill vi tacka så mycket för all e-post och alla brev vi får från de som läst våra serier. Det glädjer oss väldigt när läsare skriver till oss och ger feedback på det vi producerat. Tack så mycket alla ni, och fortsätt att skriva till oss!
– Om vi börjar från början, hur länge har Yokaj Studio funnits?
Yosh
- Sedan 2004. Då startades det på riktigt, på Kajfas initiativ. Jag fick min serie "Vad du kanske inte vet" publicerad i "Allt för konsten 5" av Optimal Press runt omkring då. En av de första reaktionerna jag fick på den var en ung kille som undrade vad det var för äckelgubbe som hade tecknat den!
- Era namn, Yosh, Soya, DoraJen och Kajfa, hur är det med dem? Jag har fått intrycket att det är artistnamn? Eller använder någon sitt riktiga namn?
Yosh
- Tja, om vi tar det i ordning så kan jag börja. Yosh är ett artistnamn taget från det japanska uttrycket Yosh! DoraJen, i sin tur, fick sitt namn när vi var på sommarkus som vi gick på en serieskola, för vad vi än frågade om så visade det sig att hon hade det i sina fickor, precis som figuren Doraemon!
Soya
- Mm, mitt namn är en förenkling av mitt efternamn, de liknar varandra.
Kajfa
- Och jag heter Kajfa i verkligheten också. Det bara blev så.
Yosh
- Namnet på studion är ju en sammanslagning av våra namn. Yo-kaj. Vi har märkt att en del tror att det är taget från japanskan, och stavar det med bokstaven i…
- Jo, det misstaget har även vi gjort någon gång. Yosh
- Ha. Jo, du är inte ensam.
- Hur är det med arbetstiderna? Arbetar ni på heltid allihop, eller har ni det som extraarbete vi sidan?
Yosh
- Jag arbetar heltid, och det går bra. Fullt upp. Men de andra…
DoraJen
- Jag går på gymnasiet fortfarande och ska gå ut i år. Så för mig så är det inte ett heltidsarbete. Men jag ger det så mycket tid jag kan.
Soya
- Samma för mig. Går också sista året på gymnasiet.
Kajfa
- Jag arbetar heltid med att designa spel på Avalanche.
- Och det fungerar bra? Våra fördomar om spelbranschen är att det bitvis är oerhört mycket övertid?
Kajfa
- Det fungerar fint. Företaget arbetar hårt för att vi ska få så vanliga arbetstider som möjligt, så jag arbetar ofta nio till sex, även om det vissa veckor naturligtvis kan bli utökade arbetstider. Visst kan det vara stressigt.
- Apropå det, ni har gjort ett datorspel tillsammans…
Kajfa - Jo. Sumo heter det, och föddes ur ett skolprojekt jag höll på med för en massa år sedan. Jag hade kört i botten med en spelidé jag skulle lägga fram (det skulle varit ett krigsspel, men det blev för svårt att realisera), så på färjan över till Gotland, där utbildningen låg så skrotade jag allt och började från början. Då blev det ett spel om sumobrottare. Det gick till och med och vann priset för årets spelidé på Swedish Game Awards 2006.
Yosh
- Snart (har vi sagt ett bra tag nu, i.o.f.s.) så kommer en ny och bättre FLASH-version av spelet.
- Samarbetar ni mycket internt? Ger varandra kritik, pillar med varandras bilder o.s.v.?
Kajfa
- Ja, vi brukar såklart visa de andra vad vi gör, och då brukar vi vara ganska ärliga med vad vi tycker. Ibland så kan det exempelvis vara så att någon har kommit på ett jättebra slut, men det passar inte riktigt i den serie han eller hon tecknar just nu, så då tar vi bort den och sparar i arkivet samtidigt som vi försöker hitta på ett mer passande slut.
Yosh
- Och ibland så kan man ju sitta där med en historia och inte komma på något slut, så då kan man titta i den där malpåsen och se om man kan få inspiration från någon av våra egenrefuserade idéer. Så det ger en styrka att arbeta i grupp, man kan peppa och inspirera varandra.
- Är det en bransch ni känner er säkra i? Kan ni se er själva hålla på med serier om 20 år? Kajfa
- Ja, fast då kanske vi har lite fler anställda. Några anställda palmbladsviftare bredvid våra divaner, kanske?
- Hur är det med andra serietecknare i landet? Har ni kontakt med några andra?
Yosh
- Jo, ibland så är vi några som träffas. Bl.a. Åsa Ekström och Jesper Nordqvist har vi suttit och fikat med, träffats och pratat, jämfört erfarenheter och så med. Det är roligt att kunna göra saker ihop med branschkollegor ibland. Vi har haft ett mysigt serietecknarmöte i Göteborg nu för inte så länge sedan.
- Hur är det med inspiration? Det är spännande att ni har så olika tecknarstil allihopa, trots att ni tecknat ihop under så lång tid. Har ni några egna favoriter i seriesvängen? Japanska? Amerikanska? Svenska?
Yosh
- Den stora inspirationskällan är ändå serier från Japan. Vi inspireras av många olika serier och serietecknare. Och under olika skeden ser man upp till olika tecknare. Jag själv studerar gärna tecknaren Naoki Urasawas verk.
Soya
- Jag tycker om att söka sig till japanska serier som inte är alltför mainstream. Men om jag behöver nämna någon som man har chans att känna till så har bland annat Blame! inspirerat nångång.
DoraJen
- Jag, å andra sidan, tycker väldigt mycket om tecknarstilen till spelet Kingdom Hearts.
Kajfa
- Jag har någon gång inspirerats av FLCL.
- Om vi går över till "the Yokaj Studio Anthology", kan ni beskriva den lite?
Yosh
- Det är en antologi där vi samlat alla våra prisbelönade serier i en pocket, och lagt till några av våra personliga favoriter också. De serier som betytt mest för oss sedan vi startade. Det är ett sidoprojekt som vi tryckt för att vi tycker det är roligt, och som vi bekostat själva. Vi fick mycket hjälp av en tjej på tryckeriet som var jättesnäll. Det var en del problem i början, eftersom vissa serier har tecknats med läsriktningen från vänster, medan andra har tecknats med läsriktningen från höger. Men det löste sig perfekt när vi kom på att vi ju kunde dela upp dem, så att alla serier med vänsterriktning ligger i början och sedan när man kommit till mitten så är det en liten varningsskylt där läsriktningen byts, så då får man börja om från baksidan av boken, som ju då är framsidan… Man kan alltså läsa antologin från bägge håll.
Kajfa
- Mm. Den är ju väldigt personlig, samtidigt som det är något av ett experiment. Vi har försökt att hålla oss lite till ett tema; i det här fallet "tunnelbana". Så flera serier i samlingen har en gemensam nämnare där. Men naturligtvis så är det mycket mer också.
Yosh
- Jo, vi har ju exempelvis satt in en liten hopvikt deckarserie från dig, Kajfa, som bonus!
- Har ni något sista att säga era läsare som avrundning till intervjun?
Yosh
- Då vill vi tacka så mycket för all e-post och alla brev vi får från de som läst våra serier. Det glädjer oss väldigt när läsare skriver till oss och ger feedback på det vi producerat. Tack så mycket alla ni, och fortsätt att skriva till oss!