Nostalgin för det glada 80-talet har varit oerhört stark ett bra tag nu, vissa säger att det pågått längre än själva årtiondet. Tack vare serier som Stranger Things är det inte bara de som faktiskt var med då som vurmar för axelvaddarna och hårsprayens guldålder. Idag passar vi därför på att lyfta tre titlar för alla som känner att de behöver tillgodose sitt nostalgibehov! [...] Läs mer
Yoko Kanno – Animemusikens okrönta drottning
Publicerad: Torsdag, 7 februari 2008, Skribent: Nahal Ghanbari
I anime, som i mycket annat, bygger ett flertal delar en sammansatt helhet som slutligen bedöms. Var för sig är dessa delar olika starka, mer eller mindre kapabla att stå på egna ben. En av animens mest minnesvärda komponenter är i många fall musiken, som inte bara har möjlighet att lyfta hela ens omdöme om serien, såväl som att bli det första, eller kanske även det mest tydliga, man erinrar sig.
Tidigare har Gabriella Gomez skrivit en artikel om Kajiura Yuki, en av Japans mest klara röster inom animemusik. Jag tänkte därför fortsätta på samma väg, och lyfta fram den andra av animevärldens största kvinnliga tonsättare – Yoko Kanno.
Mitt första möte med Yoko Kanno var genom Cowboy Bebop, en anime som jag efter flera år fortfarande klassar som en av mina absoluta favoriter. Det var en intill perfektion sammansatt enhet av personporträtt, manus, visuell upplevelse och ett otroligt soundtrack. Musiken i sig blev ett snabbt införskaffat (och ännu kärt) soundtrack, som Yoko Kanno givetvis stod bakom.
Född 1946 i Miyagi prefekturen på den japanska ön Honshu, påbörjade Yoko Kanno (Kanno Yōko) sin artistiska bana -86. Mest känd är hon troligen för sitt arbete inom anime, men hon är även ett aktivt och eftertraktat namn inom japanska film- (bl.a. Kamikaze Girls och Honey and Clover), spel- (Romance of the Three Kingdoms, Nobunaga Ambition, Ragnarok Online m.fl.), samt reklambranschen (Microsoft, Japan Railways och Sony är ett fåtal bland många). Hon har i över två decennier även skrivit stora mängder med musik för andra artisters räkning, huvudsakligen inom pop-falangen, och har dessutom komponerat flertalet spår för band som TETSU100% och Samply Red.
Det mest fascinerande med Kannos musik är att den kännetecknas av hennes oerhörda variation och flexibla sinne. Ingenting verkar för främmande, och hennes musik söker sig till alla genrer, från jazz till rock, blues till electronic, klassiskt och orkestralt till folkmusik. Hon har genom åren haft ett brett samarbete med många artister, bland annat den kände kompositören och cellisten Hajime Mizoguchi. Paret, som även varit gifta, arbetade ihop på bland annat Please Save My Earth och Vision of Escaflowne. Efter flera års äktenskap skildes de i 2007.
Bland de många andra serier hon arbetat med finns Macross Plus, Earth Maiden Arjuna, Wolf’s Rain, Record of Lodoss War och Ghost in the Shell: Stand Alone Complex.
Kanno skriver både musik och texten själv, men påstår att hon inte kan sjunga och överlåter därför oftast det åt andra. Många misstänker dock att Gabriela Robin, en kvinna känd för sitt samarbete med Kanno samt för sina underliga nonsenstexter, egentligen är ett pseudonym som Yoko Kanno själv använder sig av. Trots spekulationerna har Kanno själv nekat till kopplingen, medan Gabriela Robin förblir osedd.
Ett av Kannos största musikaliska projekt var att sätta ihop det orkestrala bandet The Seatbelts, där hon från bakom keyboard och piano även agerar bandets frontkvinna och kompositör. Bandet startades i och med Shinichiro Watanabes Cowboy Bebop, och The Seatbelts jazzsvängiga toner i kombination med vemodiga bluesinfluenser genomsyrar hela skapelsen. The Seatbelts står även för musiken till långfilmen Knockin´on Heavens Door, och inför släppet av det andra Cowboy Bebop spelet återförenades bandet i 2004, efter ett par års avbrott. Även här agerar Kano ofta som backup sångerska medan främst Steve Conte och Mai Yamane framför Seatbelts sånger.
Som avslutning, några klipp samt länkar för den nyfikne:
Souvenir of Tokyo - The Seatbelts Live (Kanno är den rödklädda kvinnan som inte kan stå still!)
"Inner Universe” Öppningstema till Stand Alone Complex.
”Gravity” Sluttema till Wolf’s Rain.
”Yakusoku wa Iranai” – Öppningstema till Vision of Escaflowne.
Yoko Kanno sjunger ”Voices”. Motiven är dock valda av den som satt ihop Youtubeklippet.
Bit av TV-intervju med Kanno (Japansk)
Länkar:
The Yoko Kanno Project
Kanno Yoko (japansk)
Grand Funk Inc.
A Gabriela Robin Site
Mitt första möte med Yoko Kanno var genom Cowboy Bebop, en anime som jag efter flera år fortfarande klassar som en av mina absoluta favoriter. Det var en intill perfektion sammansatt enhet av personporträtt, manus, visuell upplevelse och ett otroligt soundtrack. Musiken i sig blev ett snabbt införskaffat (och ännu kärt) soundtrack, som Yoko Kanno givetvis stod bakom.
Född 1946 i Miyagi prefekturen på den japanska ön Honshu, påbörjade Yoko Kanno (Kanno Yōko) sin artistiska bana -86. Mest känd är hon troligen för sitt arbete inom anime, men hon är även ett aktivt och eftertraktat namn inom japanska film- (bl.a. Kamikaze Girls och Honey and Clover), spel- (Romance of the Three Kingdoms, Nobunaga Ambition, Ragnarok Online m.fl.), samt reklambranschen (Microsoft, Japan Railways och Sony är ett fåtal bland många). Hon har i över två decennier även skrivit stora mängder med musik för andra artisters räkning, huvudsakligen inom pop-falangen, och har dessutom komponerat flertalet spår för band som TETSU100% och Samply Red.
Det mest fascinerande med Kannos musik är att den kännetecknas av hennes oerhörda variation och flexibla sinne. Ingenting verkar för främmande, och hennes musik söker sig till alla genrer, från jazz till rock, blues till electronic, klassiskt och orkestralt till folkmusik. Hon har genom åren haft ett brett samarbete med många artister, bland annat den kände kompositören och cellisten Hajime Mizoguchi. Paret, som även varit gifta, arbetade ihop på bland annat Please Save My Earth och Vision of Escaflowne. Efter flera års äktenskap skildes de i 2007.
Bland de många andra serier hon arbetat med finns Macross Plus, Earth Maiden Arjuna, Wolf’s Rain, Record of Lodoss War och Ghost in the Shell: Stand Alone Complex.
Kanno skriver både musik och texten själv, men påstår att hon inte kan sjunga och överlåter därför oftast det åt andra. Många misstänker dock att Gabriela Robin, en kvinna känd för sitt samarbete med Kanno samt för sina underliga nonsenstexter, egentligen är ett pseudonym som Yoko Kanno själv använder sig av. Trots spekulationerna har Kanno själv nekat till kopplingen, medan Gabriela Robin förblir osedd.
Ett av Kannos största musikaliska projekt var att sätta ihop det orkestrala bandet The Seatbelts, där hon från bakom keyboard och piano även agerar bandets frontkvinna och kompositör. Bandet startades i och med Shinichiro Watanabes Cowboy Bebop, och The Seatbelts jazzsvängiga toner i kombination med vemodiga bluesinfluenser genomsyrar hela skapelsen. The Seatbelts står även för musiken till långfilmen Knockin´on Heavens Door, och inför släppet av det andra Cowboy Bebop spelet återförenades bandet i 2004, efter ett par års avbrott. Även här agerar Kano ofta som backup sångerska medan främst Steve Conte och Mai Yamane framför Seatbelts sånger.
Som avslutning, några klipp samt länkar för den nyfikne:
Souvenir of Tokyo - The Seatbelts Live (Kanno är den rödklädda kvinnan som inte kan stå still!)
"Inner Universe” Öppningstema till Stand Alone Complex.
”Gravity” Sluttema till Wolf’s Rain.
”Yakusoku wa Iranai” – Öppningstema till Vision of Escaflowne.
Yoko Kanno sjunger ”Voices”. Motiven är dock valda av den som satt ihop Youtubeklippet.
Bit av TV-intervju med Kanno (Japansk)
Länkar:
The Yoko Kanno Project
Kanno Yoko (japansk)
Grand Funk Inc.
A Gabriela Robin Site