Årets bästa hbtq+böcker 2022
Episk urban fantasy av det klassiska slaget, där staden är en medveten aktör i handlingen. Både såtillvida att New York är väldigt levande och närvarande, men även bokstavligen: New York har vaknat till liv, och sex personer har valts till stadens avatarer och förkämpar. En för varje av de fem stadsdelarna, Manhattan, Brooklyn, Bronx, Queens och Staten Island, och en för hela staden. Men när städer vaknar till liv väntar deras ur-fiende precis bakom hörnet från nästa dimension, staden som äter städer: R’lyeh. Den uråldriga ondskan har tentakler och onda politiker på sin sida, men har den muckat med fel stad den här gången? En samtidigt nutida och tidlös roman med både action och eftertanke. Multiqueer och mångkulturellt persongalleri, det är ju New York vi pratar om. Andra och avslutande delen kom i år.
The Siren Queen utspelar sig i Hollywood under 30-talet, i en värld där film faktiskt är magi – mörk magi, oemotståndlig men förrädisk. Kamerorna kan äta din själ om du inte är på din vakt, och studiocheferna är titaner som offrar både liv och karriärer. Men om du blir en stjärna blir du en Stjärna. Det är vad Luli drömmer om. Till att börja med, eftersom hon är kinesisk-amerikan, erbjuds hon bara karikatyrroller, men hon utmanar detta: inga hembiträden, och inga ”lustiga” brytningar. Hellre, till och med, ett monster. Det är en farlig värld att navigera, både på grund av den mörka magin och för att drömfabriken var och är farlig redan i våran värld, och ovanpå det måste Luli dölja att hon är gay - men hon har bestämt sig för att inget ska stå i hennes väg. Skriven som en memoar, som inte blir känslosam och inte väjer för något. Fristående bok.
Vo: Singing Hills Cycle
Den röda tråden i de tre böckerna i den här serien är munken Chih, som tillhör en order av historiker. Hen reser runt och lyssnar på, minns, och nedtecknar berättelser, i en värld inspirerad av historiska och mytologiska Ostasien. Berg och tempel, kampsportsmästare och talande tigrar, monster och hemligheter. En god kopp te är att rekommendera till läsningen. Böckerna går att läsa fristående: varje skildrar en ny del av Chihs resa och de historier och livsöden hen samlar på sig där. De personer och förhållanden hen träffar på är ofta queera på olika sätt.
Med tre böcker utgivna av planerade fyra är det här redan en av de senaste årens bästa serier alla kategorier. Är det ens science fiction eller fantasy? Därom tvista de lärde SF-bokhandlarna. Hur ska en kategorisera “lesbian necromancers in space!”? Kategorin “good shit” är iallafall given. Det börjar med att kejsaren (eller är han Gud?) kallar nekromantiker och deras riddare från de åtta Husen (planeterna) till Första Huset. De får inte särskilt tydliga besked om vad de ska göra där. Gideon Nav har vuxit upp föräldralös i Nionde Huset, men drömmer om när hon kan rymma och gå med i armén och träffa butcha tjejer i uniform. Istället blir hon utvald att bli riddare åt Harrow, Nionde Husets prinsessa och nekromantiker, och Gideons uppväxts plågoande. Sedan vänds handlingen upp och ner flera gånger per bok, och sen helt och hållet igen för varje ny bok. Multiqueer persongalleri och ett världsbygge som tar genderfuckery till nya nivåer. Tredje boken kom i år, vi hoppas på fjärde nästa år?
Freya Marske: The Last Binding
Det finns vid det här laget en hel subgenre vi kan kalla “historiska England men det finns magi.” Ibland, som i det här fallet, träffar en bokserie helt rätt både vad gäller magin och det historiska. Tiden är 1910-tal, och det märks att det är knappt tio år sedan domen mot Oscar Wilde. Om du vet att du är queer kan det vara bokstavligen livsfarligt att råka flirta med fel person, och om du inte vet än vad du är, är sexualupplysningen icke-existerande. I första boken möter vi den unge adelsmannen Robin Blyth, som just fått en ny civil service-position på ett kontor med ett väldigt vagt namn. Där jobbar den vresige Edwin Courcey - som visar sig vara magiker, och kontoret är förstås det mycket hemliga kontoret för magiska ärenden. I andra boken följer vi Robins lillasyster Maud på en atlantångare, där hon träffar den skandalösa aktrisen Violet Debenham. Andra boken kom i år, vi hoppas på en tredje nästa år?
Darcie Little Badger: Elatsoe
En representation som fortfarande tyvärr är ganska ovanlig är asexualitet, men här får vi en asexuell huvudperson: Elatsoe (Ellie till vardags). Det är inte en del av huvudhandlingen, det är bara en del av vem hon är. Viktigare för handlingen är att hon är Apache, i Lipan Apache-folket, med all historia och kulturarv som kommer med detta. Bokens Amerika är ett land där myterna och legenderna är sanna händelser - du ska verkligen akta dig för fågelskrämmor, floderna lever, du kan träffa Coyote, de kan resa medelst fairy rings, osv. Ellie och hennes släkt har kontakt med dödsriket och kan väcka andarna av döda djur. Hon har fått lära sig att aldrig väcka döda människor, för det kan bara gå fel, men hon kan höra deras sista tankar, och det är så hon upptäcker att hennes kusin blivit mördad. Men de som vill hålla det hemligt är mäktiga, och i detta magiska Amerika så kan den som är den store mannen i en småstad kan vara farliga på ännu fler sätt än här. Fristående bok.
Ett samhälle på en rymdutpost har utvecklat en väldigt speciell teknologi: du spelar in dina minnen och erfarenheter så att de som ska ha ditt yrke efter dig kan plantera in dem i sina minnen och erfarenheter. Deras piloter är t ex superskickliga för de har sju generationers pilotreflexer i sig. Huvudpersonen är dock bara andra generationens diplomat, skickad till det kejserliga hovet för att försvara utpostens självständighet. Hennes föregångare, vars inaktuella minnen hon bär på, blev mördad på sin post, och med hjälp av hans röst i sitt huvud måste hon försöka lista ut hur han blev mördad, och själv försöka navigera alla faror vid hovet, som förstås vill lägga händerna på den här teknologin. Huvudpersonen är lesbisk, och den förre diplomaten i hennes huvud var bi, och hon verkligen betackar sig för somliga av hans minnen och kommentarer. Andra boken handlar om förhandlingar med krigiska utomjordingar med fullständigt väsensskilt språk. Båda böckerna har vunnit Hugo-priset för bästa roman, 2020 och 2022.
Heartstopper var årets mest hjärtvärmande Netflix-serie. Första säsongen är baserad på de två första albumen av Alice Osemans tecknade serie. Charlie är den enda öppet homosexuella killen på gymnasiet, och det var inte frivilligt: han blev outad och mobbad förra terminen. Nu i nya terminen sitter han plötsligt bredvid ett år äldre Nick i hemmasalen, och faller hopplöst för honom. Men han är väl säkert straight? Eller? Böckerna fokuserar mer på Nicks och Charlies långsamt framväxande förhållande, med mer av både gull och ångest än som kom med i tv-serien, medan deras vänner har fått mer utrymme på tv att få sina historier berättade - så bok och skärm kompletterar varandra utmärkt! Du får ut mycket av att läsa efter du sett eller se efter du läst. Fyra volymer finns ute, vi hoppas femman kommer nästa år? Vi har också några relaterade romaner: 711384, 711385 om Nick & Charlie och 712120 om Charlies asexuella syster Tori.
Vi är i en mytisk tid, då Tuath Dé kan komma gående genom dalarna, och Arturus kung och hans riddare upprätthåller lagen från Caer Leon. I en grotta i vildmarken växer en flicka upp, ensam med sin mor, isolerad från människor men inte från skogen och djuren. En dag får hon se en grupp av kungens riddare besegra ett band banditer, och grips av en lust att söka sig ut i den stora världen, och finna vem hon kan vara i den. Så långt följs Parsifal-sagan i Arthur-cykeln, men det behöver läsaren egentligen inte veta mycket om. Jag ska rentav inte säga jättemycket mer om hur Griffith leker med mytologin, för det smyger sig fram så underbart genom berättelsen att det är en lycka i sig att upptäcka de olika twistarna. Spear är en sprudlande queer hjältesaga med ljuvlig magi och en doftande, taktil närvaro i historien. En hyllning till Vi Har Alltid Varit Här. Fristående bok.
Panga är en utopisk värld - men den har fått kämpa för det. Efter att ha varit väldigt nära att gå under i en klimat- och samhällskatastrof har befolkningen mödosamt byggt upp en hållbar, jämlik och jämställd värld. Tänk Le Guins Anarres, fast bördigt. Men även i en utopi är det möjligt att drabbas av en livskris, vilket är vad som händer munken Syskon Dex. Hen orkar inte med människor längre och lämnar civilisationen, beger sig ut i Vildmarken för att tänka igenom allt. Där träffar hen en robot. Robotarna uppnådde självmedvetande för flera sekler sedan och vandrade bort från människorna, och ses numera mest som en legend. Men den här roboten har kommit tillbaka på uppdrag av sitt folk för att fråga: “Vad behöver människor?” Det undrar Dex också, ska hen be att få tala om. Det följer en stillsam, vänlig existentialistisk fundering som aldrig syftar till att ge svar eller skriva på näsan, utan låter Dex ta den tid hen behöver. Två böcker i serien hittills, ganska avslutade var för sig men bör läsas i ordning.
Katherine Addison: Cemeteries of Amalo
Böckerna utspelar sig i samma värld som The Goblin Emperor från 2015. Huvudpersonen Celehar är alv och präst för dödsguden, och vittne för de döda, vilket innebär att han kan höra och känna de dödas sista tankar och känslor. Det leder till att han blir indragen i både mordutredningar och arvstvister, och, ibland, jakt på ghouls för att lägga dem till vila: i den här världen kan nämligen de döda bli ghouls om de inte begravs rätt. Det är en värld som befolkas av alver och goblins, men en modern värld, ungefär tidigt 1900-tal, med byråkrati och spårvagnar, opera och fabriker. Det är också en värld där man inte pratar öppet om att vara gay, och huvudpersonen har dessutom en väldigt tragisk affär bakom sig, så han är melankolisk, men han är också badass på ett lågmält, artigt sätt. Två böcker i serien hittills, ganska avslutade var för sig men bör läsas i ordning.
Alexandra Rowland: A Taste of Gold and Iron
Queer romans med lite mysterielösning i en fantasy-variant av Osmanska riket. Goblin Emperor möter MDZS. Prins Kadou och hans nya livvakt Evemer träffas inte under de bästa förhållanden. Prinsen är i onåd med sin storasyster sultanen; livvaktens första intryck är att prinsen är oansvarig och tanklös, och Kadou tycker att han förtjänar Evemers låga anseende: han lider av panikångest, och eftersom han inte har ord eller begrepp för det så tar han det som ett tecken på att han är feg. Men både Kadou och Evemer är uppriktigt plikttrogna, Kadou mot landet och Evemer mot kronan. Snart växer en tillit fram, när Kadou visar sin kompetens och sin trofasthet, och inser att han alltid kan tro Evemer på hans ord, mer än han kan tro på de elaka ord hans eget huvud viskar till honom. Tilliten växer till vänskap, vänskapen växer till kärlek, detta bryter mot plikten, hur ska det gå? Utöver Kadou och Evemer finns en massa olika queera bikaraktärer, i ett matriarkalt samhälle som verkar helt sakna homofobi. Fristående bok i samma värld som författarens serie Conspiracy of Truths.
Everina Maxwell: Winter's Orbit och Ocean's Echo
Två rymdgrabbar-in-love (ja, det är en genre) romansböcker i samma universum men fristående från varandra. Rymdopera but make it gay: fokus är på handling-handlingen snarare än romanshandlingen, och förhållandena växer fram i gradvisa, trovärdiga steg. Upptakten är likartad i båda böckerna: två personer, sinsemellan ganska olika, försätts i en situation ingendera egentligen vill vara i, men där de tvingas samarbeta. Att förstå den andre och lära känna varandra går hand i hand med att känslorna växer fram. Också ett queer världsbygge, där du enkelt och oifrågasatt kan markera din könstillhörighet, och familjebildningar kan se ut lite hur som helst.