Bemästra spelledandet med nya Dungeon Master's Guide!
Nya Dungeon Master's Guide är en av hörnstenarna till världens första och största rollspel Dungeons & Dragons. Ända sedan 1974 har Gary Gygax och Dave Arnesons skapelse underhållit och fascinerat generationer av spelare. Tillsammans med nya Player's Handbook 2024 och kommande Monster Manual 2025 bildar den här spelledarboken D&D:s kärna. Denna reviderade och utökade Dungeon Master's Guide (DMG) presenterar material från flera olika källor och förstås helt nytt innehåll på teman som hur att driva en kampanj, alternativa regler, tips om pacing och hur man bäst sätter ihop lagom motstånd mot spelargruppen, levling, magiska skatter, samt mycket mer!
Till att börja med är DMG 2024 mycket tjockare än sin föregångare – hela 60 fler sidor. Det är tydligt att Wizards of the Coast inte bara har följt de redan frälsta fansens önskningar om hur de skulle vilja utveckla D&D, utan även försökt skriva en redig manual om just spelledarkonsten. Det är något av en grundkurs i ledande som underlättar framförallt för färska Dungeon Masters och samlar matnyttiga tips från tidigare utgåvor som även mer slipade rävar kan ha nytta av.
Boken inleds just så – vad är rollspel, hur driver en narrativ och hanterar grupper med olika slags spelartyper, samt trivsel och säkerhet kring bordet. Givetvis drar DMG igenom diverse mekaniker, som när det faktiskt kan vara intressant att slå tärning, olika alternativ till att tjäna in XP, hur resor hanteras, att implementera figurer och taktiska kartor, avväga hur hårt motstånd gruppen behöver för att möten ska bli lagom utmanande, hålla rätt på monstren med alla deras Hit Points och krafter, samt olika intrikata detaljer om att sköta strid smidigt och balanserat.
Det ingår en “bok i boken” i form av ett trettiosidigt världskapitel om Greyhawk, Gary Gygax egen spelmiljö och – tillsammans med Blackmoor – en av de äldsta till D&D. Utöver att återbekanta läsaren med den settingen så kan DM använda den som mall för hur en egen bakgrundsvärld kan knåpas ihop. Som vanligt ingår ett matigt och bra översiktskapitel om kosmologi och D&D:s multiversum. Förstås finns även ett välmatat och fint illustrerat kapitel om skatter (LOOT).
Slutet av boken samlar ett antal generiska kartor som DM lätt kan ta till i händelse av knipa. Tillsammans med de matiga kapitlen i mitten med sina slumptabeller, exempel och praktiska redskap för att bygga gåtor och presentera NPCs, är det lättare än någonsin att improvisera fram innehållet i ett spelmöte. Det ligger ett litet lore-lexikon mot slutet och dessutom en stor löstagbar färgkarta med hexagor föreställande Greyhawk.
Dungeon Master’s Guide 2024 är en riktigt trevlig, nybörjarvänlig och praktiskt inriktad redskapslåda för att planera och leda sina egna världar, kampanjer och äventyr! Ett mycket bra komplement till Player’s Handbook.