Kult och skräckens rollspelsgiganter

Publicerad: Tisdag, 11 februari 2025, Skribent: Daniel

Kult är det första svenska originalrollspel som givit stora ringar på vattnet. När det kom ut 1991 mitt under brinnande moralpanik blev det kontroversiellt. Något låg väl i luften eftersom Vampire gavs ut ungefär samtidigt. Och något ligger fortfarande i luften eftersom båda spelen (och några till) fortfarande är heta titlar!

Kult är unikt bland annat för sitt världsbygge och sitt mogna anslag. Här finns inspiration från såväl de medeltida katarerna som från kabbala. Författarna tittade på vad som fanns på spelmarknaden och kände att de ville modernisera skräckgenren - skriva ett rollspel som kunde vara läskigt på riktigt! Fånga upp aktuella trender och ligga rätt i tiden har alltid varit viktigt för Kult. Det kanske minst lyckade med första utgåvan kan ha varit regelsystemet, vilket idag justerats med en modifierad variant av Apocalypse World.

Här tipsar vi också om några spel som Kult på olika sätt reagerat på och som fortfarande lever kvar med äran i behåll. Det finns skräck för alla tider och smaker!

KULT DIVINITY LOST

Den mycket vackert illustrerade och formgivna grundboken som återlanserade Kult - nu även internationellt (det var förr också ganska stort i Frankrike). Idag är spelet “Powered by the Apocalypse” vilket i grunden är ett narrativt system där spelarna kan vara mycket drivande.

KULT: DEN FÖRLORADE GUDOMLIGHETEN

Ett annant namn för det här systerspelet skulle kunna vara Kult Sverige, med fullt fokus på vår egen hemmafront! Redan i första utgåvan var Kult unikt genom att utspela sig i vår samtid och vad kan vara mer drabbande än att uppleva sin egen miljö genom slöjan, med utökad mythos?

THE BLACK MADONNA

Den klassiska äventyrskampanjen utspelar sig bland annat i nittiotalets Berlin och ett sönderfallande Sovjet, med händelser från världskriget som ännu ekar starka och flera tillfällen där Illusionen rämnar. En mörk dödsängel och en sträng arkont kämpar om spillrorna. Mycket spel för pengarna!

BEYOND DARKNESS AND MADNESS

Spelledarhandledning till stöd för att bygga riktigt rysliga historier som kittlar precis rätt! Med tips om storytelling, regelmekaniker, olika temata och tekniker för att levandegöra dem, samt exempel på alterntativa spelmiljöer. Kult kan vara klurigt att leda - här finns alla trick och metoder!

KULT-TAROTEN

Oumbärligt litet tillägg som vi en gång i tiden längtade efter att kunna ha tillhanda! Tarot kan vara ett fint och associativt verktyg för att inspirera och variera bordsrollspel. Den här skräddarsydda leken har dessutom en direkt funktion i äventyret Taroticum.

DÖDEN ÄR BARA BÖRJAN

Första delen av tre i romanserien Mauerfall signalerar de legendariska spelskaparna Gunilla Jonssons och Michael Peterséns återkomst till spelvärlden. Glimtar och tematik känns igen lite från Den svarta madonnan men anslaget är helt modernt! Kontemporär urban skräck som även ger ryslig förståelse för känslan i Kult.

CALL OF CTHULHU

Det äldsta, största skräckrollspelet (från 1981) som med sin mysrysliga stämning och sina regler för långsamt uppsprickande mental hälsa faktiskt hjälpte till att få tillbaka HP Lovecraft på den populärkulturella kartan! Tillsammans med D&D och Traveller en av de tre tidiga genregiganterna.

VAMPIRE THE MASQUERADE

Största konkurrenten till Kult på sin tid. Där Vampire fokuserade lite mer på intriger bland de vandöda och kampen att behålla sin mänsklighet, fokuserade Kult lite mer på individen, de kosmiska insikterna och lite mer drabbande skräck.

CHOCK

Det äldsta svenska skräckspelet var ursprungligen en översättning av CHILL, ett mysrysligt spel där du som agent för sällskapet S.A.V.E reste runt och bekämpade olika övernaturliga fasor. I nyutgåvan har Chock varsamt moderniserats och fåt en injektion av svensk folklore.

RAVENLOFT

Skräck var något många stora rollspel ägnade sig åt lite vid sidan om. Detta är D&D:s främsta skräckvärld, vidareutvecklad från den prisvinnande modul som idag heter Curse of Strahd och ursprungligen stammar från 1983. Detta är horrorfantasy på bästa vis, med inslag av viktoriana och pulp.

PARANOIA

Ett exempel på hur mörka temata kunde behandlas före Kult. Det här utomordentliga satirrollspelet handlar om en underjordisk, postapokalyptisk kultur styrd av en AI som helt tappat skaklarna. Rollpersonerna är kloner som pumpas ut igen i rasande fart allt eftersom de dör, alla tillhör hemliga sällskap och det är galet roligt! Men inte så läskigt.

MONSTER OF THE WEEK

För att avrunda våra tips på spel som Kult reagerat mot är här ett annat skräckspel som är Powered by the Apocalypse, men valt en annan väg än Kult. Stämningen är mer som gamla teveserien Buffy the Vampire Slayer och spelarna har stort delansvar för narrativet.


Kommentarer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev