Genlab Alfa

Publicerad: Torsdag, 2 april 2015, Skribent: David Borgström
Fria Ligan har med sitt Mutant: År noll lyckats göra ett enkelt och smidigt efter katastrofen-rollspel där spelarna utvecklar sin hemort, drar ut på expeditioner i det okända samt letar efter ledtrådar till Eden, ett mytiskt område som lockar. Nu kommer nästa regelask, Genlab Alfa, som vi fick in idag till Stockholmsbutiken. Där tidigare År noll handlade uteslutande om de muterade människorna ligger fokuset här på djurmutanterna. I en dal någonstans i Sveriges inland finns det fullt av intelligenta, tvåbenta djur som lever i små klansamhällen. Det finns regler hur du spelar djurmutant, samt ett äventyr som, om allt går vägen, leder djurmutanterna ut ur dalen och in i världen utanför.

För att vara Mutant var tidigare Mutant: År noll oväntat lite buskis. Fokus låg på att överleva och världen var karg och grå. I och med Genlab Alfa kommer humorn tillbaka på gott och ont. Inte nog med att djurmutanterna är ganska humoristiskt framställda, bland de nya hoten spelarna kan springa på ute i Zonen finns numera återigen landhajar och flygmuränor, vilket onekligen gör att knäppnivån på äventyren kan nå nya höjer om spelledaren vill.

Med i samma sändning finns nya versionerna av År noll. Där det tidigare var en ask med allt samlat är det nu två inbundna böcker: regelboken och kampanjboken. Fria ligan har passat på att uppdatera lite småsaker, som att smyga in mutationerna riktningsknöl och dubbelhjärna, samt ett alternativt regelverk baserat på gamla Basic Roleplaying (vilket var det regelsystem första Mutant från 90-talet lutade sig mot).


Kommentarer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev