Final Days

Publicerad: Onsdag, 1 augusti 2012, Skribent: Gunilla Jonsson
Världens undergång är veckor bort.

Efter rymdäventyren i The Shoal Sequence har Gary Gibson gett sig på att skriva en katastrofroman. Och det är ingen liten katastrof han skildrar. Världens undergång ligger månader, kanske bara veckor, fram i tiden när vi presenteras för Saul Dumont, huvudpersonen i Final Days. Han sitter fast på jorden sedan maskhålet till hans hemvärld i Galileosystemet kollapsade. Kontakten mellan jorden och Galileo ska just till att återknytas när Saul av en händelse får upp ögonen för katastrofen som väntar. Ett antal politiker och myndighetspersoner vet också. Maskhålsteknologin gör nämligen tidsresor möjliga. En grupp tidsresenärer har sett hur märkliga utväxter täcker en ödelagd jord i den nära framtiden. Det väcker ett antal frågor. Kan katastofen förhindras? Om inte, ska allmänheten få veta vad som väntar? Hur många, och i så fall vilka, hinner fly genom maskhålen till andra stjärnsystem? Om och när ska jordens maskhålsinstallationer förstöras, för att hindra förödelsen från att sprida sig till de mänskliga kolonierna på andra världar? Gibson syr ihop en tät, snygg thriller med gott om oväntade förvecklingar. Desperata forskare, astronauter som har förändrats av mötet med okänd teknologi, gangstrar och myndighetspersoner som inte vet hur de ska hantera situationen bildar ett bra persongalleri.

The Thousand Emperors presenteras som en uppföljare till Final Days. Det stämmer till viss del. Den utspelar sig i samma universum, men tusentals år senare. Några av de näst intill odödliga medlemmarna av ledargarnityret i det diktatoriskt styrda stjärnimperiet Tian Di är överlevande från Final Days. Men det är också allt böckerna har gemensamt.

Där Final Days är en hård sf-roman i form av en rapp thriller, är The Thousand Emperors snarare en deckare. En av ledarna för Tian Di hittas mördad, och ”arkivarien” (en titel som närmast beskriver en säkerhetsagent) Luc Gabion får i uppdrag att söka rätt på mördaren. Han finner snart kopplingar till Winchell Antonov, en upprorsledare som han själv nyligen drabbade samman med, och till Tian Dis planerade återförening med en mer demokratiskt sinnad delen av mänskligheten genom öppnade maskhålsportaler. En rättfram deckarhistoria används för att berätta om Tian Dis korrupta styre och dess månghundraåriga ledare som lever i avskildhet från sina undersåtar.

Böckerna kan läsas helt fristående från varandra, och båda är en bra ingång i Gibsons författarskap.

Några ord om författaren
Gary Gibson är en space opera-skrivande skotte som delar efternamn med cyberpunkens grand old man. Han är ingen språklig trollkarl som namnen William, utan snarare en duktig hantverkare med bra känsla för tempo och storslagna idéer.

Gary debuterade 2004 med Angel Stations, en roman med den för sf-läsaren mycket lovande första meningen ”Space twisted briefly around the probe as it emerged only av few thousand light years from the Galactic Core … ” Den innehöll uråldriga artefakter från en teknologiskt högtstående civilisation, genmodifierade soldater och väl genomtänkta utomjordingar med järnåldersteknologi. Inte så nyskapande, men välberättat och med bra, hård sf-känsla.

Riktig fart tog karriären fyra år senare med serien The Shoal Sequence, där den truliga rymdpiloten Dakota Merrick spelar huvudrollen. Här är Gary tillbaka i rymden, i en fjärran framtid. Mänskligheten har stött på de teknologiskt avancerade shoal, som har tillgång till FTL-rymddrift. Det är en hemlighet de inte vill släppa ifrån sig, så när mänskliga kolonister hittar ett uråldrigt skepp med en intakt FTL-motor bestämmer de sig för att i hemlighet försöka kopiera teknologin. Det går inte riktigt som planerat, och en actionfylld handling tar vid. Serien består av tre böcker och rekommenderas varmt.

Garys blogg hittar du här.


Kommentarer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev