När stjärnorna stod rätt över Stockholms gator
Nu står äntligen stjärnorna rätt och Call of Cthulhu Sverige vaknat från sin slummer. Utöver de två gedigna grundböckerna, som utöver reglerna ger en viktig inblick i Sverige på 1920-talet och det filmiska äventyret Den gula filmen (som jag hade äran att skriva ihop med Gunilla Jonsson och Michael Petersén) så släpps spelet med mitt långäventyr (eller mikro-kampanj?) En seans i Stockholm, som jag ska berätta om här.
I äventyret stiftar utredarna bekantskap med Stockholms seanssällskap, som i Röda rummet på Berns söker svar från andevärlden. Det var ett sätt att förmedla tiden, där seanser blev en stor hobby på 1920-talet, ofta inom konstnärskretsar, vilket var en möjlighet att få till en distinkt svensk touch, ihop med ett färgstarkt och spännande persongalleri. Och i sann Lovecraft-anda är ju frågan om vi verkligen vill hitta svaren från andra sidan…
Just svenskheten var väldigt viktig. Det unika med svenska utgåvan var ju självklart att spelet förlagts till Sverige och det första jag visste var att jag ville fokusera på min hemstad Stockholm, där min tanke var att göra äventyret till, vad jag kallade för, “en ockult guidetur genom huvudstaden”. För att göra det ville jag få in alla Stockholms stadsdelar – och även lite besök i närområdena (bland annat Stockholms skärgård), ihop med att få in flera bitar av stadens spännande historia. Dessutom innehåller boken också en stor sektion om Stockholm på 1920-talet, där jag hoppas att den ska kunna fungera lite som en grundbok för Stockholm, med info om allt från de olika stadsdelarna till telefonnätet och spårvagnslinjer.
Utöver En seans i Stockholm var det kul att få ta tillvara på min bakgrund som filmvetare och filmarbetare i Den gula filmen, där jag, Gunilla Jonsson och Michael Petersén fick gestalta den svenska filmindustrin, med en lite lagom expressionistisk touch.
Call of Cthulhu Sverige var ett riktigt drömprojekt att få vara en del av, speciellt för mig, eftersom Call of Cthulhu var där mitt rollspelande började. Och nu känns det lite som att cirkeln är sluten, som en del av det fantastiska team som gjort den svenska utgåvan till verklighet.
Gabrielle de Bourg