The Mandalorian
I veckan lanserades streamingtjänsten Disney+ i Sverige. I utbudet vid premiären hittar vi den påkostade Star Wars-serien The Mandalorian som är lite av tjänstens flaggskepp. Serien följer en ensam prisjägare som verkar i de yttersta, mest avlägsna delarna av den kända galaxen. När han får ett uppdrag av en skum typ med kopplingar till det forna Imperiet(spelad av den alltid underbare Werner Herzog) ställs hans värld upp och ned. Rent stilistiskt hämtar serien stor inspiration från western-genren. Öppningsscenen utspelar sig i en sunkig sylta som skulle kunna varit tagen direkt från en Leone-film(om de hade haft laserpistoler och utomjordingar). Även musiken leker med western-kopplingen, precis som Clint Eastwoods-karaktär i de gamla spagettiwestern-filmerna har Mandalorian ett distinkt tema som snabbt blir synonymt med karaktären. Svenske Ludwig Göransson här gått mot det som varit lite tradition när det kommer till musik i Star Wars. Det är ofta väldigt avskalat och enkelt till skillnad från storslaget och bombastiskt. Något som för mig personligen gjort att just musiken tveklöst är en av de stora behållningarna med serien.
Det finns dock en karaktär som stulit showen helt, något som få säkert missat. The Child dyker upp i slutet av det första avsnittet av serien och fick snabbt smeknamnet Baby Yoda av Star Wars-fansen. Som smeknamnet antyder handlar det om en bebis från samma ras som den gamle jedimästaren, och han är URGULLIG. Vi på bokhandeln kan som så många andra ej få nog av honom och har laddat upp med massvis med t-shirts, muggar och figurer.
Då det tagit nästan ett år för Disney+ att nå oss i Sverige behöver vi inte vänta alltför länge på säsong två. Redan den 30:e oktober är det dags, perfekt i tid efter den första säsongens sista avsnitt. Vi väntar med spänning.