Tre nya rollspel
Det är kul att göra rollspel! Allt fler märker att det är en rolig hobby som kan ge lite extrapengar, eller rent av bli en riktig födkrok. Och det märks i utgivningen av nya spel. Varje vecka kommer det något nytt och spännande. Här är tre godbitar från veckans skörd.
DUNE RPG
Dune är alla tiders mest bästsäljande sf-roman här på bokhandeln. Frank Herbert skapade en fascinerande värld som kopplar precis lagom mycket till saker vi känner igen – ett imperium med drag av bysantinska riket, jihadism, exotiska ökeninvånare, mytiska jättemonster, spännande droger, skumma sekter som driver mänskliga avelsprogram. Trots det (mest på grund av rättighetskrav, förmodar jag) har det inte gjorts många rollspel på Dune. Ett spel färdigställdes av Last Unicorn Games för 20 år sedan, men gick aldrig i produktion. Det nya spelet från Modiphius fångar bokens anda på ett bra sätt. Här finns massor av bakgrund och regler som täcker mycket av det man söker i ett Dune-spel – spionage, dueller, intriger, storskalig krigföring och förstås rymdfärd med hjälp av Kryddan. I grunden använder spelet Modiphius 2d20-system, men med många specialregler för att fånga stämningen från Herberts böcker. Rekommenderas!
Läs en recension av Dune RPG här.
TALISMAN RPG
Här har vi i det närmaste en motpol till Dune RPG. Talisman är som bekant ett brädspel där det gäller att traska över brädet, roffa skatter och bli krallig nog att lägga beslag på Härskarkronan. En enkel bakgrund, med andra ord, men alla expansioner som har kommit till brädspelet genom åren gör att en ganska komplex värld har uppstått. Den innehåller alla fantasykonvensioner vi har vant oss vid och är därför lättillgänglig också för de som inte i vanliga fall spelar rollspel. Reglerna är enkla och fångar upp mekanismer från brädspelet, som betydelsen av Fate och Allies. Väldigt old school. Väldigt enkelt. Men charmigt!
Läs en recension av Talisman RPG här.
ASKHEM - ANNO 1713
Till sist har vi ett nytt svenskt rollspel i historisk miljö (något jag personligen vill se mer av). Askhem utspelar sig i ett fiktivt 1700-tal. Spelskaparen Jon Aspeheim har själv beskrivit spelet som att han ville skapa ett spel med drag av ”Bellman Noir” men i en riktig storstad, större det verkliga 1700-talets Stockholm. Den industriella revolutionen har hunnit längre än i vår historiska tid och en hemsk sjukdom, Den Svarta Döden, härjar och har satt staden i karantän. Onaturliga varelser rör sig i mörka gränder och vissa människor har fått farliga krafter, så kallad sotmagi. Reglerna är Fria Ligans År Noll-system. Som får användas kostnadsfritt enlig licensavtal. Ett riktigt bra, stämningsfullt och originellt svenskt spel som fångar upp de senaste årens mörka fantasytrender på ett utmärkt sätt.