Nytt på seriehyllan
Det har kommit riktigt trevliga nyheter på svenska seriehyllan, så Gabriella och David har tagit sig en närmare titt.
Mats Jonsson är tillbaka med dokumentära När vi var samer, som kombinerar självbiografi och släkthistoria med svidande samhällskritik och folkbildning. Med ett förvillande enkelt svartvitt bildspråk hoppar berättelsen mellan tidsperioder, minnen, intervjuer, redovisning för historiska händelser och kanske-kunde-det-ha-skett scener.
Läsaren följer med Mats Jonsson när han tar itu med den outtalade familjehemligheten, ett skogssamiskt arv, brottas med sig själv om sin och verkets identitet och det förflutnas tyngd. Många sidor besöker det vardagliga familjelivet på nybruten skogsmark i Norrland, eller vardag och fest för samiska förfäder, men berättelsen återvänder i en spiral till det historiska förtrycket och händelser som tvångsarbete vid norrländska silvergruvor med plågsam massdöd bland renarna, språkligt och kulturellt förtryck, och en nästan total ihjältigning i historiska dokument.
Jämfört med Nya Norrland, så känns det som en något mindre texttung serie. Minst lika mycket intressant att ta till sig, men ännu bättre förpackat. En serie att läsa, bokmärka och läsa om i bitar för att få med alla delar.
För alla som tycker om fabelserier och deckare, är det en glad nyhet att Cobolt har tagit över licensen för Blacksad, den svarta kattdetektiven skapad av Juan Diaz Canales. Nyligen släpptes Blacksad samlade äventyr 1, en seriebok i stort format (tung är den också!) som verkligen gör de fina bilderna rättvisa.
David har ordet:
Blacksad börjar som något väldigt traditionellt. En väldigt rakt berättad noir-historia med alla klyschorna på plats som räddas av fina illustrationer. Första äventyret är en klassisk whodunnit-deckare med fagra damer, mörka gränder, sur polischef och korrupt skurk som sitter högre upp i samhällshierarkin än vad vi först tror.
Det verkar vara ett USA kring 50-talet fast fyllt av antropomorfa djur i alla roller, och det är något författaren använder för att ta ut svängarna i de äventyren som följer på det första. Det blir mer komplicerade historier som gräver djupare. Handlar om rasismen och hur vita djur är renare än svarta djur, eller hur dåtidens förintelse lägger sin skugga över nutidens (eller 50-talets, då) USA. Och att använda djur i alla rollerna och berätta USA:s efterkrigstid som fabler gör det hela roligare att ta till sig. Stereotyperna finns där, men när professorn som flytt till USA efter kriget och startat ett nytt liv där är en uggla istället för en glasögonprydd tysk människa är han lättare att ta till sig, märkligt nog. I alla fall för mig.
Mer fabeldjur, även om vi inte alltid tänker på dem som sådant, är det i Farbror Joakims växelrika liv. Gabriella räknar sig som åtminstone light-Ankist och gillar den här fint förpackade antologin med berättelser om världens rikaste anka.
Den är gjord för att passa i bokhyllan bredvid de aktuella utgåvorna av Don Rosas Farbror Joakims liv-samlingar, och innehåller ett urval av serier från olika tecknare och epoker, alla med någon koppling till hans tidiga äventyr. Ibland besöker han gamla vänner (för att få tillbaka pengarna de är skyldiga honom, såklart), ibland handlar det om något han gjorde innan han blev rik och ibland börjar det med en berättelse från Knattarna. 23 berättelser blir det, några bekanta som Kungen av Yukon av Bob Karp, andra aldrig tidigare utgivna i Sverige, som De fattigas jul av Naerum och Lekling. Värt att notera är också att det snarare är serietidnings-universumet än den italienska pocketvärlden samlingen anknyter till.