Mio min Mio har blivit brädspel

Publicerad: Onsdag, 10 november 2021, Skribent: Björn Flintberg

När det väl blev klart att Eloso Förlag skulle få äran att designa brädspel på Mio min Mio var det första beslutet att spelet skulle vara ett samarbetsspel. Det är ju trots allt det som boken handlar om, att hjälpas åt i mötet med det stora och obehagliga. När Mio och Jum-Jum ger sig ut på sin resa med Miramis gör de det tillsammans.

Därför byggde vi spelet så att det skulle representera känslan i berättelsen. Något annat vore otänkbart när man är med och vårdar det som ändå måste betraktas som en nationalskatt.

Ingången var att göra ett spel som skulle fungera för familjer, utan större vana av mer avancerade brädspel, men det skulle ändå vara “ett riktigt spel,” snarare jämförbart med Carcassone, Smallworld och Catan än med Fia med knuff eller varianter på rulla-och-gå.

I vår version tar du som spelare rollen av en av de individer som stöttar Mio på resan till Riddar Katos borg, där en slutstrid äger rum. Du måste balansera dina handlingar både för att samla på dig så mycket Gåvor och Skydd som möjligt på vägen, samtidigt som klockan tickar. Ju längre du dröjer, desto kraftfullare blir Kato och ju större är risken att hans spejare hittar dig.

Speltekniskt väljer du bland olika handlingar som ska balansera mellan att samla resurser, snabbt förflytta sig, och klara av att övervinna utmaningar utan att dränera resurserna och ge Mio förluster av Hälsa eller Mod som i sin tur gör att han måste pausa oftare för att återhämta sig. I värsta fall får Katos Stenhjärtan fäste och tar permanent bort en del av Mios Mod.

Balansgången mellan risktagande och resurssamlande är hjärtat i spelet. I slutstriden, när man väl kommit fram till Katos borg, blir det ett spel-i-spelet, för att försvara sig mot Katos anfall med lite taktisk betting och tärningsmanipulation för att bekämpa honom.

Inspirationen kommer från flera olika spel: Knizia’s Sagan om Ringen för resan längs en väg och övervinnandet av utmaningar, gamla He-Man spelet med en tvådelad spelupplevelse på vägen till - och framme i slottet, handlingsvalet från en rad olika spel med balans mellan hastighet och resurssamlande.

Spelet kommer med totalt fyra svårighetsgrader och kan förhoppningsvis bli en upplevelse som hela familjen kan vara med på, oavsett om du är en “traditionell gamer” som vill ha ett lättare spel i genren, eller en familj som älskar spel och kanske spelat Catan eller Ticket to Ride tidigare.

Det har varit en fantastisk resa att få jobba med det här spelet. Det känns verkligen stort - och nervöst - att få göra spel till böcker som varit en del av uppväxten. Och det känns roligt att få axla ansvaret att försöka bibehålla känslan av berättelsen. Johan Egerkrans illustrationer hjälper till såklart, och Carl Papworth har gjort ett fantastiskt jobb med att ordna med ikoner och grafiken som ramar in Egerkrans illustrationer. Men även Sebastian Öberg ska ha en eloge. Som doktor i matematik med inriktning på statistiska frågor har han varit en ovärderlig tillgång i att balansera spelet. Och sist men absolut inte minst, de fantasiska människorna på Astrid Lindgren Company som varit med oss hela vägen på resan och speltestat, feedbackat och assisterat oss längs vägen. Vi är så glada att få jobba med dem.

Nu hoppas vi att det blir uppskattat av alla de som älskar Astrid Lindgrens berättelser. Det hade betytt mer än något annat och hade verkligen varit en bock i kolumnen för uppnådda livsmål för alla oss som jobbat med det.

LÄS DAVIDS RECENSION AV SPELET HÄR


Kommentarer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev