Sf-bokhandeln – mot framtiden!

Publicerad: Torsdag, 23 december 2021, Skribent: Maths

Mörka virusmoln fördunklar ånyo solen. Restriktioner för att undvika trängsel har på nytt införts, och i stockholmsbutiken där jag befinner mig riskerar alla som vill besöka oss att få stå i kö och vänta. Det är dessutom minusgrader. Jag misstänker att det ser likadant ut i Göteborg och Malmö. Jag tycker inte om uttrycket ”gilla läget”, men tänker att de som står ute och fryser gör just det. Gillar läget. Tack för ert tålamod, och låt oss trots allt våga blicka framåt och tro att nästa år inte blir lika dystopiskt som innevarande år av och till har varit. Här är några optimistiska spaningar:

I januari i år bytte Sf-bokhandeln affärssystem; en stor förändring som påverkat alla som jobbar i företaget. Det är förstås en intern angelägenhet, men fick konsekvenser för flera av er som läser det här - sena leveranser, krånglande prenumerationer, långa svarstider på mejl och andra störningar. Sakta men säkert under året har dock servicen blivit bättre, och jag vill gärna tro att alla som handlat på hemsidan i jul har fått beställningen i tid före julafton. Nästa år är målsättningen att ge ännu bättre kundservice.

”Bättre kundservice”? Hur då, kanske någon undrar. Vi kommer att samla alla frågor på ett och samma ställe i en kundtjänst, antingen det handlar om fakturafrågor, sortimentfrågor eller till exempel läs & speltips. ”Kundtjänst” låter rätt opersonligt, men i vår strävan att effektivisera tänker vi inte tappa bort vad vi kan och vad vi är. Har du en fråga om manga, kommer du att få kontakt med någon av våra manga-experter, gäller det tips om lämplig expansion till 7 Wonders eller lästips när du läst ut samtliga delar i Throne of Glass-serien, går frågan till personal med hög nördkunskap på respektive område. Har du frågor om din leverans eller om bytesrätt eller fakturor eller annat sådant, ska du få svar på en gång utan att behöva navigera via en rad knapptryckningar eller kopplas än hit, än dit eller råka ut för korkade chat-robotar. Vår samlade nördkunskap är vår superkraft, att alla vi som jobbar här läser och spelar och älskar samma saker som du. Med andra ord bästa kundservicen som tänkas kan.

Vi vill under nästa år stärka det som kallas för ”upplevelsen” i våra fysiska butiker. Vi hoppas på fler event, fler signeringar och releaser. Vi hoppas öppna Café Sirius i göteborgsbutiken. Vi hoppas på att ha bokrea i våra butiker i februari. Det blir i så fall den största bokrean vi någonsin haft, eftersom vi förra året på grund av restriktioner tvingades ha en begränsad bokrea enbart i näthandeln och lagren är proppfulla. Vi jobbar ju inte med Passa på! Extra extrapris! Superrea! Köp 19, betala för 20! och liknande hurtiga lockrop. När vi säger rea, menar vi rea.

Vi saknar en genomtänkt och i hela verksamheten förankrad miljöpolicy när det gäller emballage, packmaterial, transporter, leverantörskedjor, ekologisk bomull eller papperspåsar eller kanske något annat material och så vidare och vidare. Vi är en bit på väg, men inte framme ännu. Vi är förstås medvetna om att Sf-bokhandeln är del av konsumtionssamhället och bidrar till klimatförändringarna. Målsättningen är därför att vi ska analysera hela verksamheten och se vad vi kan göra för att minska vårt klimatavtryck. Inte genom intetsägande ord eller greenwashing, utan handfasta åtgärder. Lättare sagt än gjort, misstänker jag, det är inte helt okomplicerat att förändra verksamheten och kommer att ta tid. Men jag tänker att vi redovisar framstegsrapporter under året och ber om goda idéer och feedback från er som har läst det här brevet ända hit.

God jul!
önskar alla vi i Sf-bokhandeln & Lord Wizard of Space (aka Maths Claesson, verkställande direktör).

Bild: Petra Brandström


Kommentarer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev