Empire Games
Empire Games är starten på en ny trilogi förlagd i samma världar som Stross tidigare Merchant Princes-serie. Den går att läsa utan att ha läst den föregående serien, men det blir kanske lite svårare att hänga med i svängarna. Om du vill läsa den först, får du sluta läsa här, för nedan följer en och annan spoiler.
Världen består av ett oändligt antal tidslinjer, som divergerat vid olika punkter. Dessa berättelser äger rum i fyra av dem. I tidslinje ett levde folk fortfarande på medeltidsnivå, förutom en mindre aristokrati av människor – kallade Klanen - som lärt sig att förflytta sig mellan tidslinje ett och två. I tidslinje två (som vår fram till 2003, typ), hittar Klanens medlemmar allt möjligt som lockar - till exempel fungerande medicin. De upprättar en typ av handel med linje 2. De säljer något som är lätt att få fram hemma, och som ger bra med vinst: heroin. Klanen är inte utan opposition, och här kommer förra seriens huvudperson in. Miriam Beckstein. Hon växer upp i linje 2 och jobbar som teknikjournalist, men upptäcker att hon är en ”världsvandrare” från linje 1. Hon har invändningar mot klanens affärsmodell, kan man säga. Hon får stopp på handeln, men inte utan en del konsekvenser.
I Empire Games har USA blivit en än värre övervakningsstat. Rita adopterades bort som baby, och har växt upp hos sina fosterföräldrar i ett stillsamt förortsliv. Fast vad ingen vet är att fosterfadern är före detta Stasiagent, som flydde till USA strax före Östtysklands sammanbrott. Hon får en del kunskaper med sig under sin uppväxt. Något som kommer väl till pass när diverse organisationer uppmärksammar henne. (Nej, du får inga smarthetspoäng för att gissa vem som adopterat bort henne).
Man märker tydligt att Stross har blivit ännu bättre på spionberättelser genom alla sina Laundry-böcker. Det är ett bra flyt och spännande vändningar hela tiden. Jag känner med jämna mellanrum att jag vill gå tillbaka till första serien och kolla upp vem den där figuren var, eller hur gick det där till egentligen. Det var trots allt rätt många år sedan jag läste dem. (När jag tänker på saken så hade jag med dem på en semester 2010. Sju år sedan …) Som sagt en kul och fartfylld historia. Den kräver att man är lite koncentrerad för att hänga med i tidslinjerna, så kanske inget man läser på bussen.
I samband med Trumps makttillträdande skrev Stross en kul text i io9 om vad det betyder att skriva sf i vår tid, och hur hans idéer i Empire Games blev mer aktuella än han hade önskat.