Lady of Mazes

Publicerad: Lördag, 1 juli 2006, Skribent: Glenn Petersen
Karl Schroeder föddes 1962 i Manitoba i Kanada. Han slog igenom som SF-författare 2000 med romanen Ventus. Förutom SF-författande ägnar han sig åt framtidsstudier, vilket han är konsult i. Det låter ju passande för en SF-författare.
Lady of Mazes kom först ut 2005, och är nu aktuell som pocketutgåva.

Livia Kodaly är speciell. Hon har lättare än de flesta av sina jämnåriga att göra den inre omställning som krävs för att kunna navigera mellan de olika virtuella kulturerna på den jättelika ringvärlden Teven. Man känner till andra kulturers existens, men man kan inte se dem. En del av kulturerna delar till och med rent fysiskt på samma utrymme, men innevånarna i de olika kulturerna är inte medvetna om varandra. Med hjälp av sina implantat kan en AI sköta så att de inte noterar varandra och varsamt styra en runt dem, så man inte springer ihop. Det AI-styrda kommunikationssystemet, som även håller reda på kulturerna, kan även skapa saker. Man kan lätt skapa en virtuell kopia av sig själv som kan fortsätta med en konversation, medan man själv går och gör något annat. En sömlös blandning av verkligt och virtuellt.

När man kommer i puberteten försvinner barriärerna för en tid mellan de olika kulturerna, och man kan fritt leta sig fram till om något annat sätt att leva skulle tilltala en bättre. Efter en tid försvinner sakta förmågan att byta för de flesta, men inte för Livia. En dag får Livia besök av sin vän Xavier, som lyckas övertala henne att följa med från sin högteknologiska kultur Westerhaven på ett besök till den närbelägna kulturen Raven.
Raven är en indiankultur som blandar nord- och mellanamerikansk indiankultur. Dit kan man inte ta med sig några högteknologiska föremål. De redigeras bort av inscape AI:n. Livia blir då desto häpnare när hon och Xavier får bevittna hur Raven får besök av människor som är överlastade av högteknologi. Det borde vara omöjligt. Det inte bara är möjligt, det är början på en smygande invasion av deras värld. Livia engagerar sig genast i kampen för att kunna behålla Tevens samhällssystem.

Schroeder använder skickligt en actionfylld handling för att kunna diskutera frågor som blir allt aktuellare för varje dag. Vi blir allt mer uppkopplade, och världen krymper för varje dag som går. Schroeder har här dragit uppkopplingstanken till sin spets och ser vilka konsekvenser det kan ha på vår verklighetsuppfattning (vi tror bara på det vi ser, även om det är virtuellt), demokrati och kultur. Om alla har möjlighet att utforma verkligheten i enlighet med sina övertygelser, hur kommer ett sådant samhälle att se ut?

Schroeder har lyckats skapa en andlöst spännande roman som samtidigt är sprängfylld av nyskapande idéer och tänkvärda resonemang. Han har för den skull inte glömt bort den mänskliga aspekten och tecknar några verkligt fina personporträtt, mitt i den futuristiska miljön. ”Required reading for all post-humans” säger Charles Stross, och jag kan bara hålla med.

Författarens hemsida: www.kschroeder.com


Kommentarer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev