The Tourist
I en hårt övervakad och kontrollerad framtid efter mänsklighetens nästan-undergång har tidsresor blivit charter, och de billigaste resorna går till 2000-talet.
I The Tourist får vi följa två huvudpersoner. Den ena, Spens, är en representant och reseledare för ett av de billigare resebolagen som befinner sig i vår tid – vilket inte är den tid Spens någonsin varit intresserad av att åka till eller ens har några kunskaper om. Under en utflykt till ett shoppingcenter försvinner en av tidsturisterna, en händelse som reseledarna inte förberetts på eller har någon beredskap för. När Spens försöker hitta instruktioner för situationen upptäcker han att ’arkiven’ är ofullständiga och blir bara informerad om det som anses absolut nödvändigt att veta.
Den andra huvudpersonen är Karia, en fånge i framtiden, eller bokens nutid, som oväntat får lämna sin isoleringscell för att hitta en person som försvunnit i en ödelagd stad. Anledningen till att just Karia väljs ut för uppdraget är att det inte finns några kartor och att hon är den enda nu levande personen som varit i staden, då hon vuxit upp i staden. Uppdraget innebär inga löften om frigivning som tack för hjälpen, men det är något nytt att göra för att hålla tristessen borta. Övervakaren är dessutom en man Karia träffat en gång tidigare, i 2000-talet, men då var han mycket äldre.
Att boken inleds i ett långsamt tempo hjälper till att sätta stämningen - långsamt utan att någonsin bli tråkigt. Det känns aldrig forcerat eller stressat, men storyn förs hela tiden framåt, och det med intressanta och välutvecklade personporträtt.
Det är en bitvis förvirrande berättelse, och det intrycket förstärks av att författaren inte verkar ha några behov av att förklara sin värld. Den är härligt befriad från långa beskrivningar av tekniken och framtidens samhällsuppbyggnad, och informationen är i stället stiligt och naturligt inbakad i texten när den behövs. Mycket måste man nästan gissa sig till, men det gör att man som läsare känner sig lite smart. Det förutsätts nästan att läsaren har förkunskaper om världen och hur saker fungerar, vilket den självklart inte har, men allt eftersom klarnar det och man förstår hur saker, och de olika tidslinjerna, hänger ihop - möjligtvis. Därmed inte sagt att det någonsin blir särskilt tydligt och i mångt och mycket handlar det om att bara hänga på och följa berättelsen dit den för en, likt en charterturist.
The Tourist är Robert Dickinsons tredje roman, och det är den första som kommit på ett stort förlag. Han bor i Brighton i södra England och han beskriver sitt liv som ”chockerande händelselöst”.