Apocalyspe World- Spelet du inte visste att du redan älskade.
Apcalypse World. Spelet du inte visste att du redan älskade.
Ibland önskar en att en kunde få precis allt en ville ha ur en viss genre, all must ur till exempel Mad Max-filmerna, men ändå få en injektion av nyskapande, där en inte bara samlade läkedroger och stridsrustningsdetaljer, utan faktiskt upplevde något nytt. Om den önskningen verkligen är på allvar, har du hittat rätt.
Indie-scenen inom rollspel har länge varit aktiv, och glödande. När vissa AAA-märken kämpade med att modernisera sina gamla trötta system, hur många plus de skulle eller inte skulle addera till d20, pressade redan oberoende konstruktörer gränsen för vad en kan göra med ett rollspel, och ändå behålla det goda med ett bord av gemensamt sagoberättande.
Apocalypse World, officiellt publicerat 2010, var en av fanbärarna. Det här är alltså en minst tio år gammal idé, som fortfarande är revolutionerande.
Tanken är, att du inte spelar en karaktär längre. Du spelar ett koncept. Du kanske är överlevaren som kontrollerar ett biker-gäng. Du kanske är den bredsmilande politikern med inflytande i ert enda lilla samhälle som klarat sig efter smällen, och alla era d20 entusiastiska anhängare att ta hand om. Du kanske är psykern. Med mer problem än tillgångar, men ibland kan du VRÄNGA verkligheten. Du är ett sammanhang nu, inte bara en ensamvarg.
Allt presenterat med konstruktören Vincent Bakers avväpnande, direkta språk. Fler fucks än du sett i något annat rollspel.
Det viktiga är inte vem du spelar. Det viktiga är vad du kan bidra med till storyn. Du är inte bara din rollfigur, utan hela hennes nätverk och märke på samtiden. Ni har en massa gambits, som ni kan spela ut. Det innebär i princip att ni tar över storyn lite, och får spelledaren att fokusera just på ert narrativ. Nu kommer biker-gänget in i stan! Nu blir det en glad revolution! Nu får alla visioner!
Ni läker skador genom att ha sex med varandra. Kontakt mellan rollpersoner är bra. Det leder till mer story. Så ni har sex. Ni tar skada genom att vrida undergångsklockan mot tolv. Inga Hit Points, inget trams. Ni åstadkommer saker genom att bjuda resurser. Ni berättar tillsammans hur det ska gå för er lilla koloni efter katastrofen, och det kan vara en koloni som ligger nära, och griper tag. Kanske nästa stad i Närke, om det är där ni sitter och spelar? Kanske grannkommunen. Eller, för den delen, ruinerna av New York om ni föredrar det. Upp till er. Reglerna stödjer vad ni vill.
Apocalypse World har gjort skillnad nog att inspirera många, många efterföljare. Flera av dem prisvinnande i sig. Dungeon World. Kult. Masks. Monster of the Week. Med flera. Alla ganska starka titlar, alla ”Powered by the Apocalypse”. Om någon ska dömas av sina barn, har Apocalypse World gjort bra ifrån sig.
Det här är originalet, i sin senaste version. Med sitt unika, direkta språk och sina kompromisslösa lösningar för gruppen.
Ett spel för din bucket list.
Daniel Krauklis