Att skriva Skrômt - Kristoffer Warnberg berättar
Det sägs att man bara ska släppa sitt första rollspel – få det överstökat, så att man kan börja om med ett oskrivet blad. Jag fuskade och släppte mitt första rollspel efter mitt andra rollspel.
2015 hade jag idén om ett skräckrollspel i nutid, med väsen från nordisk folktro. Skrômt genomgick många iterationer under tiden jag skrev det: fokuset ändrades och regelmotorn skrevs flera gånger om från grunden. Under tiden hann jag starta Bläckfisk Förlag – tillsammans med Lucas Falk och Peter Malmberg – samt skriva och publicera det mytologiska rollspelet Gudasaga (som alltså blev mitt andra utvecklade rollspel, trots att det blev mitt första publicerade).
Parallellt intresserade jag mig också för dramaturgi och karaktärsutveckling. Jag läste på om de modeller som används flitigt inom film och litteratur och började att snickra på ett system för att anpassa det till rollspel. Nu snackar vi alltså karaktärsutveckling av den sort där protagonisten börjar berättelsen med en svaghet eller en brist, som hen måste kämpa för att övervinna för att bli en bättre person – snarare än att utveckla rollpersonens färdigheter, förmågor och attribut.
Det var i samband med det som jag verkligen hittade vad Skrômt egentligen handlade om: drama och relationer. Det finns andra spel med nordisk folktro som fokuserar på äventyrande och mysterielösande, så att fylla luckan med relationsdrama kändes helt rätt. I stället för att vara monster som ska jagas eller gåtor som ska lösas blir Skrômts väsen snarare känsloutforskande metaforer: Näcken kan symbolisera en förälskelse som får en mörk vändning; varulvar kan vara en symbol för att tappa kontrollen över sig själv; skogsrån kan representera otrohet och svek.
Ytterligare en del av spelet klickade när jag kom i kontakt med illustratören Henrik Rosenborg. Henrik lyckades fånga Skrômts trolska folktro-känslan bättre än jag hade kunnat föreställa mig. Vi drog igång en Kickstarter-kampanj för att få råd med fler bilder – och tack vare det generösa stödet blev Skrômt äntligen verklighet, efter flera år av drömmande.
Resultatet blev ett skräckrollspel om folktro och relationer, med ett system som blandar traditionellt rollspelande med tekniker från annan dramatisk media. Utöver själva regelsystemet innehåller boken gedigna kapitel med tips till spelare och till spelledare, samt en uppsjö stämningsfullt illustrerade folktroväsen att bygga egna scenarion kring. Parallellt med spelet släpptes även scenariot Den vita natten, skrivet av skräckdrottningen Gabrielle de Bourg – som verkligen lyckades pricka helt rätt vad ett Skrômt-scenario är tänkt att vara.
Jag är glad över att Skrômt fick ta den tid det tog och är väldigt stolt över resultatet. Nu ser jag fram emot nästa projekt – så får vi se om jag släpper fjärde rollspelet före mitt tredje.
Med vänliga hälsningar
Kristoffer Warnberg