Death on the Reik
När ursprungliga äventyret fantasyäventyret Death on the Reik släpptes mot slutet av 80-talet var det många som höjde det till skyarna. Det var så omfattande! Det var så fritt! Det fanns en massa småhändelser och figurer beskrivna så spelledaren kunde låta spelarna härja nästan fritt under många, många dygn. Nu när resten av spelindustrin för länge sedan kommit ikapp och publicerat högar med friare äventyr där spelarna tillåts utforska det mesta i sin egen takt är det spännande att gå tillbaka till Death on the Reik och se hur de moderniserat det, och vad de skrivit om eller ändrat.
Det är, precis som alla andra Warhammer RPG 4th Edition-böcker, en väldigt fin bok. Världen målas upp precis som jag ser den för mitt inre: skitig, farlig och korrupt men ändå vacker. Äventyret kan spelas separat eller som en del i den större The Enemy Within-kampanjen som startades i och med Enemy in Shadows. Oavsett börjar det med att spelarna efter lite vedermödor kommer över en bastant flodbåt och kan ge sig ut på de många flodvägarna i Imperiet. I gamla Death on the Reik fanns det regler för hur man tar sig fram vattenvägen, köper och säljer varor plus en hel del händelser att dryga ut äventyret med och upptäcka längs vägen. Mycket av det här har nu strukits och istället lagts in i Death on the Reik Companium på ont och gott. Det som är kvar är en lite mer strömlinjeformad spelupplevelse som går att spela igenom utan att dra omkring alltför mycket med båten och leta efter nya strandhugg i jakten på klimaxet i det vedervärdiga slottet Wittgenstein. Utöver det här finns finns ett avslutande kapitel som bättre knyter ihop Death on the Reik med kommande och efterföljande äventyret Power Behind the Throne.
Vill ni ha en friare spelupplevelse mer lik den i det ursprungliga 80-talsäventyret föreslår jag att även kompendiet köps. Förutom båt- och båthandelsregler finns det en hel del annat matnyttigt i kompendiet som är tråkigt att missa. Bl.a. vattenburna sjukdomar och parasiter, flodmonster äventyrare kan stöta på, ett gäng figurer och yrken ni kan stöta ihop med utanför äventyrets huvudfåra plus ett oväntat stort kapitel om örtmedicin, plus en del annat.
Hade det varit jag som producerat Death on the Reik hade jag buntat ihop böckerna, men jag har viss förståelse för att de delade upp det som de gjorde. Har du begränsat med rollspelstid i ditt liv räcker huvudboken gott och är ett ordentligt äventyr fyllt med galna mutanter, nekromantiker kaostillbedjare, grottor, floder och slott. Vill du fläska på med en friare spelstil och låta spelarna härja fritt längs med floderna är det ett hett tips att även införskaffa kompendiet.
Mina favoriter, kackerlackan Ludwig von Wittgenstein och goblinen Gutbag är också kvar. Pluspoäng i kanten, för de är roliga att använda som spelledare.