Enemy Within Directors Cut
The Enemy Within - remastered!
Vissa saker förstår en först när en blir äldre, som den där känslan av att vara helt och fullt uppslukad av en berättelse. Spelade du "the Enemy Within"-kampanjen i Warhammer Fantasy Roleplay för sisådär trettio år sedan kanske du som jag var lyckligt ovetande om vilken tur du hade. Kanske blev du rollspelare just där och då, fullt övertygad om att alla rollspel du tog upp efter detta måste vara minst lika bra.
Som ung spelledare utgick du fortsättningsvis kanske från att alla kampanjer kom med ett persongalleri på hundratals karaktärer, både viktiga och vardagliga. Eller att alla karaktärer medföljdes av ett blyertsporträtt som perfekt förmedlade deras karaktär. Att alla roller potentiellt kunde vara både skurkar och hjältar i denna episka berättelse som sträckte sig över ett imperium, flera år och ett halvdussin tjocka volymer. Kanske tog du för givet att du skulle få småskratta rått bakom spelledarskärmen när spelarna trasslade in sig i en liten del av en berättelse som skulle gjort George RR Martin imponerad.
Du kom att utgå från att alla rollspel gav sina karaktärer en given plats i sin värld med arbeten, vänner och bekymmer. Nu, trettio år senare, kanske du insett att liknande upplevelser fortfarande går att räkna på en hand.
The Enemy Within är fortfarande måttstocken för hur bra en rollspelskampanj kan vara. Att följa sina karaktärers första trevande steg mot stordåd ger minnen både för livet och av livet som fattig jägare eller dräng indragen i allt farligare intriger. Att kampanjen nu kommer i förbättrad nyutgåva är ett tillfälle som ingen bör missa. Men berätta inte hur bra den är, det upptäcker en bättre på egen hand.