Kvinnornas berättelser i gamla verk
Det finns något kittlande med mytologi och folksägner. Det är som en glimt av människors dåtid, en insyn i vad man trodde på och vad man berättade för varandra. Därför känns trenden med återberättande av gamla historier så spännande. Särskilt när de fokuserar på de dolda karaktärerna som inte har fått fokus, eller där ursprungsberättelserna mest används som språngbräda in till en annan berättelse. För mytologi är ändå något som vi alla stöter på, på ett eller annat sätt. De finns i läroplaner, i populärkultur och i vardagen. Jag vet till exempel inte hur ofta vi referar till Sisyfos i bokhandeln, men minst tre gånger i veckan. Så med det sagt; är man sugen på att läsa några gamla berättelser med en nyare take kan man spana in dom här!
I Homeros berättelser nämns häxan Circe, som Odysseus spenderar flera år med. Deras tid tillsammans och hennes roll täcker knappt några sidor. Men i Madeleine Millers Circe får hennes berättelse uppmärksamheten som den förtjänar.
I den mäktiga titanen Helios hem föds en dotter. Men Circe är ett märkligt barn - inte märktig som hennes far eller förförande som sin mor. Men när hon vänder sig till människovärlden förstår hon att hon besitter häxkraft som kan transformera rivaler till monster och förpesta gudarnas vardag. Hotad av det här förvisar Zeus henne till en övergiven ö där hon istället för att ge upp, börjar nära sin kraft. Hennes vägar korsas även med monster och diverse kända figurer ur grekisk mytologi, som Minotauren, Daedalus, Ikaros, Medea och såklart Odysseus. Men världen är inte en säker plats för en ensam kvinna, och Circe lockar uppmärksamhet från både gudarna och människor. Och slutligen måste hon välja - hör hon hemma med gudarna som hon föddes till, eller till människorna som hon har kommit att älska? En fantastisk feministisk tolkning på en av de mest förbisedda kvinnorna i grekisk mytologi.
I samma anda berättar Jessie Burton om Medusa. I grekisk mytologi har Perseus alltid varit hjälte och Medusa den förvisade. Men här är hon så mycket mer än så. Förtrollad av gudinnan Athena och förvandlad till en gorgon med ormar istället för hennes vackra hår, tillbringar Medusa sina dagar på en övergiven ö, tillsammans med hennes förvandlade systrar, Stheno och Euryale och deras hund, Argentus. Medusas brott? Hon blev våldtagen av Poseidon i Athenas tempel. Efter fyra i exil landstiger Perseus på Medusas ö och de börjar prata, Medusa dold bakom grottmynningen som hon brukar spendera sina dagar i. Hon utger sig för att vara Merina, och även Perseus har hemligheter. Men när hemligheter avslöjas ställs de inför beslut som kommer påverka deras liv för alltid. Med brinnande aktuella och viktiga ämnen och fantastisk prosa, såväl som vackra illustrationer i färg är det här en feministisk återbättelse av en av de mest bespottade och missförstådda karaktärerna i grekisk mytologi.
Det är lätt att bli eurocentrisk i sådana här texter. Ofta är det baserat på berättelser som vi matas med, som vi känner igen och som vi har fått lära oss i skolan på olika sätt. Alla i västvärlden har väl liksom stött på Odysseen på ett eller annat sätt. Men desto mer spännande blir det när omtolkningar och återberättelser från andra platser i världen får utrymme. The Girl who fell beneath the Sea är baserad på den koreanska berättelsen om Shim Cheong, dottern till en blind man.
I originalberättelsen, som från början var en slags musikalisk storytelling, känd som pansori, för att sedan sättas på pränt som roman (i mängder av olika versioner, eftersom muntlig berättelse alltid ändrar vissa delar av berättelsen) möter Shim Cheongs blinda far en munk som berättar att fadern skulle kunna återfå sin syn om han offrade 300 seoks ris till Buddhastatyn. När han förstår att han inte skulle ha råd med det väljer den vackra och hängivna dottern Shim Cheong att sälja sig själv till några sjömän för att bli offrad till havsguden. Men när havsguden får höra hennes berättelse blir han såpass rörd att han väljer att skicka tillbaka henne till människovärlden i en lotusblomma. I slutändan blir det ett lyckligt slut, med en sens moral om trogenhet till familjen och osjälviskhet.
I Axie Oh’s berättelse är Shim Cheong närvarande, men protagonisten är istället Mina, en byinvånare som istället för att vara utlämnad på andras nåder och godvilja, tar ödet i egna händer. I The Girl who fell beneath the sea har dödliga stormar härjat i Minas hemland i flera generationer och folket tror på en havsgud. I hopp om att blidka havsguden offras varje år en vacker kvinna och det här året faller Lotten på den vackra Shim Cheong, som även är Minas broders älskade. Han skulle dö för Shim Cheong, så för att rädda broderns liv kastar sig Mina i havet istället och sveps iväg till andevärlden. Men när hon kommer till havsgudens plats finner honom i en förtrollad sömn. För att väcka havsguden och på så sätt rädda sin by tar hon hjälp av den mystiska Shin och en märklig grupp sammansatt av demoner, gudar och andar. Men en människa kan inte överleva i andevärlden hur länge som helst. Och det finns de som skulle göra allt för att se till att havsguden förblir sovande.