Monster och väsen från alla existensplan
- Kan man spela goblin? Jag vill vara goblin!
Det är en inte ovanlig kommentar när nya figurer ska slås fram till Dungeons & Dragons. ”Vaniljraserna”, hämtade direkt från Tolkiens Sagan om ringen, känns efter ett tag både trånga och bleka. Och varför får man bara vara halvorc? Är inte det väldigt konstigt? Det måste väl ändå finns fler helorcer än halvorcer? Sanningen är förstås av det regelmässigt är lättare att hantera figurer som ligger nära ”normalmallen”, som (förstås) är en människa. Ju längre från den vi rör oss, desto svårare blir det att balansera förmågor och egenskaper. Men rollspel är inte bara regler. Som rollspelare vill vi vara ork ibland. Eller älva. Eller kentaur.
Med hjälp av den nya bakgrundsboken MONSTERS OF THE MULTIVERSE kan alla få sina behov tillgodosedda. Boken innehåller mer än 30 spelbara raser, från aarakocra (en slags hökmän) till yuan-ti. Och det är bara första kapitlet. Sedan följer beskrivningar av sisådär 250 monster och varelser som kan påträffas överallt i multiversum, framför allt på de inre och yttre planen dit magiker och präster kan öppna portaler eller förflytta sig på annat sätt.
Monstret på bokens omslagsbild är för övrigt en Astral Dreadnought. Den glider runt på astralplanet, det plan som förbinder primärplanen med de yttre planen, och trakasserar intet ont anande resenärer. Som bilden antyder är det inget charmtroll. Osällskaplig. Jobbig att möta. Inte lämplig som ras för rollfigurer.
Monsters of the Multiverse är en både snygg och användbar bok för spelledare som gillar att flytta rollpersonerna mellan olika existensplan. Den passar bra ihop med den kommande äventyrssamlingen JOURNEY THROUGH THE RADIANT CITADEL, som släpps i slutet av juni. Den innehåller tretton korta, fristående äventyr knutna till en magisk stad på det eteriska planet, som förbinder primärplanen med de inre planen.
I slutet av sommaren kommer ytterligare ett tillbehör med koppling till planen. Det är den klassiska kampanjmiljön SPELLJAMMER som återuppstår i ny skepnad. En spelljammer är ett skepp som med hjälp av magi seglar genom Wildspace, den rymd som ligger mellan himlakropparna, eller genom själva astralplanet som förbinder existensplan. Fantasy i rymden, med andra ord. Spelljammer levereras i en box som innehåller bakgrundsbok, monsterbok, ett äventyr, karta över en stad på en asteroid och en spelledarskärm.