Nya klassiker
Ibland är det skönt att läsa något som är riktigt kvalitetssäkrat, något som lästs om och om igen i generationer. En bok är det närmaste vi kan vara i någon annan huvud och tänk vilket privilegie det är att kunna kliva till exempel ett par hundra år tillbaka och få uppleva den brittiska kulturen direkt genom Jane Austens bitska blick, eller varför inte uppleva hur absurd världen kunde kännas för åttio år sedan för Vonnegut i till exempel Cats Cradle?
Insikten om att människorna förr var ganska mycket precis som vi är nu är lite hisnande, och rädslan för att klassikerna skulle vara mossiga eller svåra att förstå bekräftas sällan. Hade boken inte älskats brett hade den antagligen aldrig blivit en klassiker.
Det svenska förlaget Modernista ger ut både översatta och svenska klassiker med uppdaterade omslag som gjorda att stå bredvid varandra i bokhyllan. Nu senast har de släppt två samlingsutgåvor av två av våra sbästa svenska författare, Karin Boje och Hjalmar Söderlund. Båda utgåvorna har samma titel och samma upplägg.
Romaner är just fyra romaner - Astarte 1931, Merit vaknar 1933, Kris 1934 och För lite 1936 - i ny, samlad utgåva.
Karin Boye är en av det svenska 1900-talets mest lästa och älskade poeter. Framtidsskildringen Kallocain från 1940 har blivit en tidlös klassiker, men den föregicks av fyra andra romaner, skrivna i snabb följd under åren 1931-1936.
Astarte var debutromanen, en egensinnig uppgörelse med det moderna konsumtionssamhället, så som det gestaltar sig runt en vacker skyltdocka. I Merit vaknar skärskådas äktenskapet med samma skarpa, skeptiska blick, och Boyes sanningslidelse når sedan en höjdpunkt i den delvis självbiografiska Kris, som med modernistiskt raffinerad form skildrar en ung lärarstudents religiösa brottning och sexuella uppvaknande. I För lite har 1930-talets ekonomiska kris tvingat författaren Harald att överge sina konstnärliga ideal, och världen mörknar.
Förlaget Penguin har gjort klassikerutgivning till sitt signum och nu har vi ett gäng snygga klassiker i en serie stilrena utgåvor. Spana till exempel in Lovecrafts The Colour Out of Space som sällan får se så litterär ut, eller Robot, en av den polska litteraturens finaste exempel på filosofisk science fiction.