Peadar O'Guilin
The Call och uppföljaren The Invasion är irländsk YA som drar åt det mörkare hållet, med stora influenser från den gröna öns mytcykler och historia.
14-åriga Nessa har växt upp i ett Irland mycket olikt vårt. För några år innan hennes födsel skar Sídhe-folket, älvorna, av Irland från resten av världen och har sedan dess ägnat sig åt att hämnas på de människor som för många år sedan stal deras ö och drev dem in i de ödsliga och helveteslika gråa landen. Det gör de genom att stjäla ungdomar och utsätta dem för en dags prövning – den vilda jakten, beware the fair folk, barnstjälande älvor som vi känner ur saga och poesi... Här möter vi en grym och actionfylld version av hur en sådan upplevelse kan te sig ur barnens perspektiv. Nessa har svaga en, en efterdyning av polio, och trots att de irländska myndigheterna förtvivlat tränar sina barn och unga att överleva sin prövning, sitt Call, tror varken Nessa eller de omkring henne att hon har bra chanser. Men tiden för hennes prövning närmar sig och det finns ingenstans att fly.
Peadar O'Guilin berättar att han fick ursprungsidén till The Call, första delen i serien om The Grey Lands, när han i sin barndom satt på en buss och passerade en hårt bevakad gränskontroll på väg till internatskolan. Beväpnade soldater på bussen, en ständig närvaro av hot – det förde de svunna tider som beskrivs i mytsamlingen Lebor Gabála Érenn, Boken om erövringen av Irland, närmare och han började fundera på hur erorna kunde mötas. Irlands historia är en historia om erövringar som avlöser varandra, folkslag som tar varandras plats. De mest skinande av dem är Tuatha Dé Danann, de som enligt myten drevs bort av kelterna till det paradisiska landet bortom vågorna, Tír na nÓg. Men som levandes i spåren av ockupation och landsfördelning, undrade O’Guilin om det kunde stämma. Förloraren får ju sällan välja bästa biten av kakan…
Hämnd, alltså, från älvafolket på alla de som kommit efter dem. Och som all hämnd, i myter och historia, spiller den lätt över och blir en grym och okontrollerbar kraft som göder sig själv.
The Call passar läsare som tycker om keltiskt mytologi, irländsk historia och actionfylld överlevnadskamp likt The Hunger Games. Det är inte några myspysiga sagor O’Guilin låter sig inspireras av; hans älvfolk är omänskliga, känns knappt vid sina sinnen, men ekar kanske just därför ännu mer av dikterna och sagornas magi.
För intresserade av irländsk mytologi, kan jag också starkt rekommendera:
Fairy & Folk Tales of Ireland – Samlingen som poeten Yeats sammanställde i fin klassikerutgåva
Daggerspell – Första delen i Katherine Kerrs Deverry-serie, vars starka keltiska influenser visar sig vara mer än en slump.
Dogsbody – Diana Wynne Jones barn/ungdomsbok om stjärnan Sirius förvisad till en hundkropp och den irländska flickan Kathleen, som lider hårt hos sin brittiska fosterfamilj
Irish Folktales – En av våra utmärkta Pantheon-samlingar med folksagor och sägner.
The Mammoth Book of Celtic Myths and Legends – En matig samling med keltiska myter från Irland, Wales, Skottland, Cornwall och Bretagne
Hounded - Första delen i Kevin Hearnes Iron Druid-serie, urban fantasy om världens siste riktige druid och hur han försöker hålla en låg profil i Arizona (spoiler: det går inget vidare)