Richard Halliwell

Publicerad: Torsdag, 6 maj 2021, Skribent: David

Vi nåddes av nyheten att spelkonstruktören Richard Halliwell dött i början av maj. Han var inte någon som levde i rampljuset, men står bakom några av de mest framgångsrika brittiska bräd- och miniatyrspelen någonsin. Efter att ha arbetat med Rick Priestly på ett figurspel de döpt till Reaper i slutet av 70-talet ska bägge ha anställts av Brian Ansell för att utveckla Warhammer åt Games Workshop. Richard gillade att resa och hade varit i Sydamerika under en tid, och skrev in den djungel- och ruintäta kontinenten Lustria i Warhammer-världen, samt fyllde den med intelligenta grodor från rymden. Överlag verkar Richard ha stått för ett aningen mer spejsat värdsbygge än sina kollegor, och dessutom ha varit en egensinnig karaktär som ofta rest iväg från Games Workshop för att se nya delar av världen och sedan återvänt månader senare med fräscha idéer.

Space Hulk kan ses som Richards största egna genombrott, vilket är ett brädspel för två där ena spelaren ska styra välbeväpnade men långsamma rymdsoldater genom trånga korridorer på stora rymdkomplex och överleva en hord av snabba och dödliga utomjordingar, spelade av den andra spelaren. Att spelarna hade helt olika förutsättningar och möjligheter att klara de olika scenarion som medföljde kändes nytt och spännande när det släpptes, även om jag minns att jag hade oerhört svårt att någonsin vinna som rymdsoldaterna! Spelet har släppts i putsade nyutgåvor med några års mellanrum, och även dykt upp som datorspel med ojämna mellanrum.

Richard Halliwell har helt klart bidragit till att forma Games Workshops 80-tal, och därmed hela den brittiska spelindustrin på den tiden. Nu är han borta, men hans skapelser lever kvar.

 

/David


Kommentarer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev