Telefontrubbel
Dagbok 11 feb
”Det är många som ringer just nu, men ditt samtal är placerat i kö.”
Jag fick ett mejl från en kund som ville returnera en bok men inte var särskilt glad: ”Idag stod jag i er telefonkö i 1 timme och 40 minuter utan svar”. Det var intressant, särskilt som kunden har helt fel. Sf-bokhandeln har inte någon telefonkö. Tvärtom. Vi kan sällan priskonkurrera med Adlibris och Amazon och andra stora sajter, men vi svarar i telefon. Alltid. Till skillnad från våra konkurrenter, där du får leta förgäves ett telefonnummer att ringa om du undrar något eller erbjuds att chatta med Klarna om du har frågor om din betalning. Inger fel på det, kanske. Men telefon är bättre.
Så vad skulle jag svara? Vi har ingen telefonkö! Du är förvirrad! Med vänlig hälsning Maths, Sf-bokhandeln.
Det händer att jag tänker först och handlar sedan. Jag svarade inte på mejlet på en gång, utan bestämde mig för att kolla med näthandeln om det var något jag missat. Så jag ringde. Inget svar. Signalerna gick fram. Och… ” ”Det är många som ringer just nu, men ditt samtal är placerat i kö.”
Vad i helv… Jag ringde på alla nummer, interna såväl som externa. Samma svar. Omöjligt! Var kom rösten ifrån? Och vadå ”placerad i kö”, vi har aldrig haft någon kö att bli placerad i. Svårt irriterad letade jag rätt på Per, som ansvarar för allt som har något med en skärm att göra. ”Omöjligt”, sade han. ”Ring själv”, sade jag och räckte över luren.
Det visade sig att vi har en telefonväxel i molnet. Programvaran hade uppdaterats, och då hade det uppstått ett fel. Så kunden var inte förvirrad. Vi var förvirrade.
Få saker i vardagslivet är så irriterande som att sitta i en oändlig telefonkö. Så härmed en ursäkt till alla som hamnade i ”ditt samtal är placerat i kö- loopen”. En del av problemet är nu åtgärdat, och ring oss gärna, och om vi inte svarar är det för att alla telefoner är upptagna, men det ska inte vara någon kö nu i alla fall.
Fotnot: Ett problem kommer sällan ensamt. Jag misstänker att några av er som läser det här har råkat ut för att samtal till oss försvinner när vi kopplar. Vi byter just nu operatör, och hoppas att det problemet snart ska vara ur världen.