The Wild Beyond the Witchlight
Bakom det något tungvrickande namnet The Wild Beyond the Witchlight – A Feywild Adventure gömmer sig det första Dungeons & Dragons 5E-äventyret som tar plats mestadels i Feywild. Som spelare bekanta med D&D vet är Feywild platsen där fevarelser hör hemma, och de flesta har nog en ganska personlig uppfattning om hur blandningen mellan nyckfull glädje och illasinnad lömskhet i Feywild ser ut. Vid första anblick ser The Wild Beyond the Witchlight definitivt ut som något som mest tar vara på det färgglada och stojiga, men det tar inte lång tid innan detta senaste äventyr visar sin bredd, och sin förmåga att förnya en hel del. The Wild Beyond the Witchlight är ett äventyr där spelare börjar på level 1 eller level 3, beroende på preferens, och kan ta spelare till level 8 vid äventyrets slut. Det innehåller två nya karaktärsbakgrunder – Feylost och Witchlight Hand – samt två nya raser – Fairy och Haregon. Fairies är alvliknande små varelser med insektsvingar och Haregons är humanoida harar med naturlig tur och kvickhet.
The Wild Beyond the Witchlight har två story-hooks för att komma i gång med äventyret. Den ena innebär att karaktärerna tappade bort något väldigt viktigt i tidiga år, och det är inte nödvändigtvis något materiellt som tappats bort—listan över förlorade ting innehåller mer abstrakta saker såsom förmågan att le eller ens lokalsinne. Den andra är en mer klassisk rollspels-hook: en grupp äventyrare får ett jobb av någon som behöver hjälp.
Det som också är intressant är att den förstnämnda ingången presenteras som en enklare väg att ta sig an äventyret, där spelarkaraktärerna kanske inte ens tar sig till det sista, och svåraste, området. Och den möjligheten ger en bra introduktion till hur resten av äventyret fungerar— detta är inte en dungeon crawl där fokus ligger på att testa hur dina stridskunskaper bäst används mot en hord av fiender. Även om det går att utsätta sig för riktiga nagelbitare till fighter om man så vill, så är The Wild Beyond the Witchlight ett äventyr där story, karaktärer, setting, och utforskning är i centrum.
Ett ytterligare exempel på hur denna betoning på story och utforskning visar sig är att alla möten med varelser och karaktärer ger en möjlighet att ta sig an dem utan våld. Detta gäller även ”random encounters”-listor, som ofta annars bara är en rad olika fiender, men som i The Wild Beyond the Witchlight innehåller allt möjligt, och där varje typ av encounter har en utförlig beskrivning. På grund av alla karaktärer, val och konsekvenser så kommer även The Wild Beyond the Witchlight med en story tracker och små rollspelskort för viktiga NPC:er, vilka underlättar för både spelare och DM.
Fokuset på story-konsekvenser är en stor styrka i äventyret. Enligt mig är det något som belyser det som är så himla häftigt med just rollspel—dina val som spelare spelar roll, kort och gott. Att du ger en knapp till en talande apa på karnevalen kanske kommer att hjälpa dig ur en knipa när du sitter fast i ett mörkt träsk i Feywild senare? Vem vet. Jag måste säga att jag hade en stigande känsla av glädje ju mer av The Wild Beyond the Witchlight jag läste igenom. Det finns en sprudlande kreativitet bakom alla fantastiska scenerier, och de små sidoberättelser och karaktärer en stöter på. Och det lyckas, i min mening, alltid hålla sig på rätt sida om meningsfulla nyckfullheter. När det väl gäller, då har The Wild Beyond the Witchlight vett nog att ge saker den tyngd de behöver.
För som jag nämnde så hade jag, och säkert många med mig, en tanke om The Wild Beyond the Witchlight som ett mestadels färgglatt och quirky Feywild-äventyr. Men det stämmer inte riktigt, och för mig är det en positiv sak. Jag har alltid älskat den typ av Feywild som ofta innebär en glansig, hysterisk yta ovanpå ett vridet, ruttet mörker, men som även är en plats där känslor är viktiga, där lycka kan få vara genuin, och där barnet i en inte kan göra annat än att klappa av glädje en liten stund. När jag läste skrattade jag högt flera gånger och sa ”ew, åh nej” ännu oftare för att något var så creepy – en perfekt kombination av vad ett äventyr i Feywild ska ge, enligt mig.
För oss boknördar är äventyret förstås också, precis som platsen Feywild generellt, fullt av litterära referenser, främst till Lewis Carrolls klassiker Alice’s Adventures in Wonderland och uppföljaren Through the Looking-Glass. Så om du behöver inspiration för det här äventyret, eller om du vill ha mer av den här typen av läskig nyckfullhet, så är det ett guldläge att ta dig an Carrolls verk!
Även om jag felaktigt kommer råka kalla det The Witch Beyond the Wildlight och The Light Beyond the Witchwild (det känns bara som en del av femagin ju mer jag råkar göra det) så ser jag mycket fram emot att ta med spelare in i detta alltid extravaganta, ibland moraliskt tvetydiga, ofta skrämmande, äventyr. Och om ni har möjligheten vill jag verkligen tipsa om att skaffa upplagan med limited edition- omslaget, för enligt mig är det extra snyggt den här gången!