Tokyo revengers
Tokyo Revengers
Tidsresor och gängkrig är ingredienserna i Tokyo Revengers, en av årets mest efterlängtade mangatitlar som nu kommer på engelska i välmatad dubbelutgåva
Det här är en våldsam berättelse, mycket slagsmål och mobbning, men den är också fascinerande.
Rötlösa Takemichi är 26 år när Tokyo Revenger börjar. Han är en räddhågsen gigjobbare, som melankoliskt tänker tillbaks till högstadietiden när han hör att Hinata, hans första (och enda) flickvän dödats. Hinata och hennes lillebror är civila offer i det allt intensivare gängkrig som skakar staden. Djupt försjunken i tankarna ramlar Takemichi framför tågen och i sina sista ögonblick börjar en oerhört realistisk flashback – eller är det något mer?
För det verkar som om Takemichi verkligen Är i sin 14-åriga kropp, precis i början av de misstag och val som kommer lämna honom utan vänner eller kontaktnät och som leder mot att ett nytt kriminellt nätverk växer upp i Tokyo. Ett möte med en ung pojke, som visar sig vara Hinatas lillebror, slungar honom tillbaks till framtiden och det är då han inser sanningen – han kan skriva om det förflutna och skapa en bättre framtid!
Men för att göra det måste Takemichi stiga tillbaks in i sina tonår och rätta ut en trasslig framtidsväg som leder till dagen när Hinata dör. Han har kan åka tillbaks många gånger, men aldrig mer än en gång till samma datum och det är inte alltid lätt att veta vilken effekt en förändring då kommer ha på nuet. Det här drivet är vad som får en att fastna för Tokyo Revengers. Därtill välgjord, våldsam action som har en mer realistisk och därmed obehaglig ton än i de mer fantasifulla serierna, gör det till en fascinerande, lite udda fågel på mangahyllorna. Den har blivit väldigt populär och vi har länge haft mycket nyckelringar och andra tillbehör samt mangan direktimporterad från Japan; kul att nu ha på engelska också!
Motorcykelgäng i Tokyo, delinquents och yankees, har varit en del av anime- och mangakulturen i massor med år. Berättelserna har utvecklats, precis som gängkulturen och staden, men vissa kärndelar består: den urbana miljön, vilsen ungdom och gängens blandning av frihet och våldsamt genomdrivna hierarkier. Urklassikern är för många av oss mangan och långfilmen Akira från 1988, ett animationens mästerverk som äger rum i ett post-apokalyptiskt Tokyo, fyllt av neonljus, droger och söndersliten betong. I Japan är Sukeban Deka, ”ligist-polistjejen” från 1975, minst lika ikonisk och har blivit både anime och tv-serie i flera omgångar. Kring 2000-talet var vi många som tittade på och läste Great Teacher Onizuka, om en f.d. gängmedlem som blir peppande gymnasielärare och dramaserien Banana Fish (som förvisso utspelas i New York, men känns väldigt japansk). Den senare har kommit i efterlängtat nytryck.
Några varningar kan vara på sin plats: det är mycket slagsmål och mobbning i serien, även grövre våld som när en lastbil kör in i en folksamling med dödlig utgång. Det för berättelsen centrala gänget, Tokyo Manji Gang, har ett solkors som sin symbol – ett tecken som i Japan i denna kontext associeras till buddhism och en retorik av ”traditionernas försvarare” som många gäng och yakuzan gärna använder, men som för svenska läsare ser förvillande lik ut nazisternas hakkors. Det är dock en helt annan symbolik bakom, precis som i samuraj-serien Blade of the Immortal.