Våren går i rosa
Vi märkte häromdagen att det var påfallande många böcker på nyhetshyllan som hade påfallande stark rosa färg på omslaget, och blev nyfikna. Är det en ny trend, efter orange-och-blått? Har böckerna ett gemensamt tema? Undersökningen tog vid…
Girls Save the World in This One av Ash Parson har taglinen “These BFFs slay” och dess funky turkos-rosa färgskala verkar passa perfekt till handlingen – det här är utflippad zombiejägarkomedi med tre tuffa tjejer i huvudrollen och en hel del nördig metahumor. June och hennes vänner har äntligen fått komma till ZombieCon, det största fankonventet för fans av odöda. De ska träffa skådisar, sitta i tusen paneler och ta coola bilder… men… går inte några av konventsdeltagarna lite väl in i sin cosplay? Plötsligt blir zombiejägarhobbyn dödligt allva, och June och hennes vänner måste kämpa för sin och världens överlevnad.
Bubblegum av Adam Levin är en tjock och matig bok, som gömmer en intressant alternativvärld mellan sina babyrosa pärmar. Tänk om vi på 80-talet hade gjort andra teknikval, och varenda person i dag i stället för en smartphone hade en liten personlig robot med sig? Det är premissen för boken och vår guide är märklige Belt Magnets memoarer. Han har aldrig känt sig hemma i världen, samtalar med föremål som gungor och kuddar, och bor fortfarande som vuxen med sin pappa. Men hans syn på världen avslöjar mycket och för den som tycker om postmodernistiska tankesprång, avslöjar Levines bok mycket om vår egen värld.
Four Dead Queens av Astrid Scholte är intensive fantasy som börjar med ett fyrdubbelt mord. En tjuv stjäl ett paket från en vanlig medborgare, vilket leder till att båda dras in i den konspiration som tar livet av fyra drottningar. När jakten på en syndabock börjar spåra dem, måste de samarbeta för att överleva och avslöja sanningen. Snabba vändningar och spirande romantik blandas i den här spänningsfantasyn
Otaku av Chris Kluwe har en närmast psykidelisk färgskala, passande för en cyberpunkthriller i dataspelsmiljö. Tonen sätts i en tidig scen, när huvudpersonen Ashley i sin online-form som ”Ashura the Terrible” slaktar en drake i ett otroligt immersivt och våldsamt spel. Det är sånt hon sysslar med, i denna framtid där influencer- och gamerkulturen växt till sig otroligt och statusskillnader i både verklighet och spelvärldar kan förändra livet. För Ashley behöver pengarna hon drar in på sitt spelkändisskap, även när hennes kön och hudfärg gör att hon ständigt bombaderas med hatmeddelanden och troll. När hon upptäcker att en ny uppgradering av VR-tekniken kan ha ordentligt negativa konsekvenser för alla spelare, så finns det bara en sak för Ashura the Terrible att göra – ta upp kampen och besegra monstret, vilken form det än tar!
Vad kan vi dra för slutsatser av detta? Uppenbarligen kan man inte döma böcker efter omslagen, då detta lilla urval sträcker sig över tung SF till young adult skräck och fantasy, men något gemensamt tycker jag ändå böckerna har: De innehåller alla en liten twist, ett löfte om att de valt att leka med aspekter som kön, förväntningar eller vem som får vara huvudpersonen i cyberpunk och alternativhistoria, och markerar det med en av de ovanligare bokfärgerna.
Gabriella