The Dragons of Babel

Publicerad: Fredag, 1 februari 2008, Skribent: Johan Frick
Will le Fey är föräldralös och bor hos sin gamla moster i en gudsförgäten avkrok av Älvalandet. Hans liv har varit ganska händelselöst, men det ställs på ända den dag en drake störtar strax utanför byn. Den sårade draken gör sig till byns härskare och utser Will till sin högra hand. Will har inte mycket till val men visar sig vara väl lämpad för uppgiften: eftersom han är av halvt dödlig stam tål han järn och kan därmed klättra in i drakens cockpit utan risk att få cancer. Den här draken är nämligen en flygande krigsmaskin, byggd i det industriella Babylons fabriker med en teknologi som är halvt magi och halvt ingenjörsvetenskap.

Den rådige Will lyckas döda draken, men deras samröre har gjort honom omöjlig i byn och han drivs iväg. Efter en mödosam flykt genom krigshärjat land hamnar han i ett flyktingläger. Han lär känna den likaledes föräldralösa lilla flickan Esme, som visar sig vara äldre än hon ser ut, och fifflaren Nat Whilk, som gör Will till sin protegé. När flyktinglägret måste utrymmas sätts de på ett tåg till Babylon - det legendariska Babylon som grundades av Nimrod, med dess torn till himlen och hängande trädgårdar, och på samma gång en modern metropol med drag av New York. Babylon är den arketypiska staden, hjärtlös men pulserande av liv, lika lockande som brutal. Will dras in i en underjordisk upprorsrörelse, blir hantlangare åt en gangsterboss, förälskar sig i en flicka ur den alviska överklassen och bistår Nat Whilk i hans bondfångarkonster, alltmedan Nat börjar planera den största bluffen av dem alla: han tänker låta Will ikläda sig rollen som rikets försvunne kronprins.

På många sätt är detta en klassisk fantasyhistoria med om en ung mans väg genom prövningar till en högre bestämmelse. Samtidigt bryter Swanwick mot genrens konventioner genom att friskt blanda in allsköns rekvisita från vår egen värld. Här bär alver Prada och tänder ogenerat sina Marlboro med zippotändare. Den här industriella fantasyvärlden utforskade Swanwick redan i romanen The Iron Dragon's Daughter från 1993, och sedan dess har yngre författare som China Miéville och Steph Swainston vunnit stora framgångar med liknande orena genreblandningar. Men ingen gör det med samma självklara sömlöshet som Swanwick: hos honom känns det aldrig det minsta krystat att en BMW står parkerad intill en hippogriff. Det beror förstås på att han skriver så förkrossande väl att man struntar i alla orimligheter och bara låter sig svepas med, fången i en mästerlig historieberättares grepp. "The willing suspension of disbelief" kallade Coleridge saken, och är det inte just vad fantasy åstadkommer när den är som bäst?

Författarens blogg: http://www.floggingbabel.blogspot.com
Författarens hemsida: http://michaelswanwick.com
Några recensioner: http://www.scifi.com/sfw/books/sfw17895.html
http://www.sffworld.com/brevoff/421.html


Kommentarer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev