Anansi Boys
Feta Charlie (som egentligen inte alls är fet, men det var hans pappa som hittade på namnet och när hans pappa satte namn på något blev det så det kallades) återvänder till sitt trista medelklassliv i London. Men han har fått veta hur han ska kalla fram sin bror och en dag gör han det faktiskt. Nu börjar en farskarusell som hämtad ur en Thorne Smith-historia (den som inte läst Smith, som skrev hysteriskt roliga böcker med titlar som The Passionate Witch och The Night-Life of the Gods, kan i stället försöka tänka sig en barnförbjuden Karlsson på taket): brodern, som kallar sig Spider, vänder upp och ned på Charlies liv, drar med honom ut på dåligheter, stjäl hans flickvän, utsätter hans skumme chef för utpressning och ställer på det hela taget till ett högst livaktigt kaos.
Efter hand framträder mörkare stråk i historien. Charlies chef visar sig vara mer än bara skum och spindelguden Anansi visar sig vara mer än bara en spjuver. Alla berättelser tillhör Anansi, får vi veta, men så har det inte alltid varit. I tidernas gryning tillhörde de Tiger, det stora rovdjuret, och det var en ond tid då våld och rå styrka härskade. Sedan Anansi lurade av Tiger berättelserna har världen blivit mera lekfull - alls inte fri från ondska, men oförutsägbar, rymmande alla möjligheter: mänsklig, kort sagt. I den drömvärld som är gudarnas hemvist möter Charlie denne Tiger, som försäkrar honom att berättelserna åter ska bli hans den dag då alla av Anansis blod är döda.
Det här är teman som löper genom hela Gaimans författarskap: hur den värld vi lever i formas av våra berättelser om den, hur berättelser och myter, sånger och sagor och - ja - skrönor och skämt lever i oss, präglar oss och lever vidare efter oss.
När så alla personer strålar samman på en liten karibisk ö inför finalen är det klassisk screwballkomedi, men med mörka skuggor. Det är styvt gjort: komedi är kanske den mest krävande av alla genrer, och det blir inte lättare om man samtidigt försöker iscensätta ett mytologiskt ödesdrama. Anansi Boys är en mästerligt komponerad historia som sprudlar av berättarglädje, och Gaimans timing och tonträff har aldrig varit säkrare. Har du aldrig läst denne vår tids kanske främste sagoberättare för vuxna är det här det perfekta stället att börja (romanen är helt fristående från föregångaren American Gods); vill du få fler att upptäcka honom är det den perfekta julklappen.
Författarens hemsida med utdrag ur romanen:
http://www.neilgaiman.com/index.asp