Konstgjorda tankar är framtidens melodi
ChatGPT och OpenAI har gjort artificiella intelligenser till ett hett samtalsämne. Plötsligt skriver de konstgjorda tänkerierna bättre essäer och målar snyggare bilder än de flesta av oss köttpåsar. Alla som ägnat sig åt att sammanställa information från olika källor börjar se sig om efter nya jobb. Spelföretag ser sig tvingade att gå ut med löften om att köpa alster av mänskliga konstnärer. Diskussionen om AGI, den konstgjorda intelligens vi är vana vid från science fiction, har tagit ny fart. Ett bra tillfälle, med andra ord, att fördjupa sig i litteraturens syn på självständigt tänkande artefakter.
Tänkande skepp och rymdstationer
ANIARA av Harry Martinsson
Vi börjar med en svensk nobelpristagare. Miman som styr skeppet Aniara bort från en förödd jord hör till sf-historiens första skepps-AI:ar, en poetisk äldre släkting till excentriska skeppsmedvetanden hos space opera-författare som Iain Banks och Neal Asher. Martinssons Mima är ingen människohärmande AI, utan ett medvetande som härbärgerar hela mänsklighetens samlade kunskap och historia. Det visar sig (spoilervarning!) vara mer än vad något tänkande väsen klarar.
2001 av Arthur C. Clarke
Nästa AI gjorde succé i en av historiens bästa sf-filmer. Hal 9000 styr rymdskeppet Discovery på resan mot Saturnus, där en mystisk artefakt har tagit emot signaler från en monolit på jordens måne. Men under färden genom solsystemet går något fel. Alla som har sett Stanley Kubricks filmatisering vet att ana oråd ner än artificiell intelligens börjar spela slagdängan Daisy Bell.
CULTURE-BÖCKERNA av Iain Banks
Skotten Iain Banks skrev både storslagen space opera och mer realistiska romaner. Hans arv till sf-världen är Culture-böckerna, som utspelar sig i en tekniskt högtstående civilisation där allt praktiskt och administrativt styrs av artificiella intelligenser. Kulturen är en socialistisk utopi (mycket nära det som på senare år skämtsamt kallats ”gay space communism”) som rymmer otaliga tänkande arter, men frågor kring hur det står till med medbestämmandet i ett samhälle där AI:ar styr allt praktiskt ställs med glimten i ögat. Rekommenderas varmt!
ANCILLARY JUSTICE av Ann Leckie
Huvudpersonen Breq i Leckies Ancillary-serie är vid första anblick ingen installations-AI. Hon presenteras för oss som en vanlig liten soldat i det mäktiga Radchimperiet. Men Breq är inte riktigt den hon utger sig för att vara. För många år sedan hette hon Justice of Toren och var ett rymdskepp vars AI kopplade samman tusentals omedvetna soldatkroppar i den rachska militären. Hon blev förådd och lämnades i en bräcklig, biologisk kropp. Nu tänker hon utkräva hämnd på Radch-imperiets mäktiga härskare, den närmast odödliga Anaander Mianaai. Ancillary Justice har vunnit bästa roman-priset i de tre största priserna inom genren, Hugo Award, Nebula Award och Arthur C Clarke Award.
A CLOSED AND COMMON ORBIT av Becky Chambers
Ytterligare en bok om en skepps-AI som skaffar en behändigare kropp. Lovelace började sina dagar som en enkel skepps-AI. Nu har hon vaknat upp i en ny kropp efter en fullständig systemuppdatering. Hon har inga minnen från sitt förflutna, och måste försöka bestämma sig för vem hon är. Hon blir vän med ingenjören Pepper, som vill lära henne att växa och utvecklas. Tillsammans bestämmer sig Pepper och Lovelace för att utforska den stora, fantastiska galaxen.
THE MOON IS A HARSH MISTRESS av Robert E Heinlein
Libertariansk klassiker om ett uppror på månen. Under stridsropet "There ain't no such thing as a free lunch!" går den enarmade datorteknikern Manuel, bombnedslaget Wyoming Knott och den allvetande datorn Mike till storms mot den diktatoriska regimen på straffkolonin Luna och ser till att befria månen från jordens förtryck. Stations-AI:n Mike är en tidig installations-AI, och en ovanligt mänsklig sådan.
Robotar och androider
MURDERBOT av Martha Wells
Martha Wells är högaktuell som gäst på den svenska sf-kongressen Konflikt i Uppsala senare i år. Hon skriver actionladdad rymdopera med intelligenta rymdskepp, rovigiriga företag och androider som behandlas som förbrukningsmateriel i en värld med terraformade planeter och maskhålsteknologi. En artificiell intelligens har nyligen getts rätt att styra sitt eget liv, men har problem med relationerna till både människor och andra AI-system. Hur förhålla sig till friheten och axla ansvar för sig själv och den egna kapaciteten? Murderbot reagerar med sarkastiska interna monologer, beskyddarinstinkt mot personer den knutit band till och mer eller mindre välbetänkta planer som involverar allt från virusattacker till extremt övervåld.
THE TERRAFORMERS av Annalee Newitz
En sprillans ny bok full av olika slags konstgjorda intelligenser. Vi befinner oss på en bolagsägd värld som genomgått en lång terraformingsprocess. Nu ska ”kunderna”, människor på jakt efter en trevlig strandtomt på en ny planet, bjudas in för att titta på egendomen. Men den personal som varit del av terraformingsarbetet vill inte lämna scenen helt frivilligt.
LIFTARENS GUIDE TILL GALAXEN av Douglas Adams
AI-begreppet används inte bara för att skrämmas eller för att gestalta gudalika medvetanden. Ingen kan påstå att C-3PO i Star Wars är särskilt gudalik eller skrämmande. Det samma gäller dystergöken Marvin från den mest älskade sf-komedin någonsin: The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy. Han är kanske sf-världens deppigaste robot, den enda som inser att komedin i sanning är en tragedi, en insikt han axlar med stoiskt lugn.
DO ANDROIDS DREAM OF ELECTRIC SHEEP av Philip K Dick
Androidromanen framför andra och förlaga till filmen Blade Runner. Replikanterna, som bokens androider kallas, har försetts med en begränsad livslängd för att inte tävla med ”riktiga” människor och dödas om de sätter sig upp mot överheten. Falska minnen gör att många inte ens vet att de är replikanter, något som ger Dick tillfälle att fundera kring favoritämnen som människans bristfälliga verklighetsuppfattning och kontrollsamhällets natur.
I, ROBOT av Isaac Asimov
1940 publicerade Asimov sin första robotnovell under titeln "Strange Playfellow". Det var början till ett livslångt författarskap som kom att definiera synen på tänkande robotar. Asimovs tre robotlagar har sökt sig långt bort från novellmagasinen där de första berättelserna gavs ut. Vi har en fin samlingsbox med alla de stilbildande novellerna och romanerna.
DOCKFABRIKEN av Lena Karlin och Åsa Schwarz
I Dockfabriken får vi följa utredningen av kidnappningen av en framstående AI-forskare Heinrich Becker och hans skapelse, roboten Adam. Berättelsen är fängslande från de första meningarna i prologen och vi får följa säkerhetspolisen Alex Lindhage när han tillsammans med Beckers fru Nora utreder fallet, som visar sig vara mer komplext och invecklat än någon kunnat tro.