Peter Bergting - ny bok och signering

Publicerad: Onsdag, 10 maj 2023, Skribent: Johannes

Illustratören, författaren och serieskaparen Peter Bergting är återigen högaktuella. Denna gång med ett vackert samlingsverk som ges ut både på svenska och engelska. Fredag den 2 juni signerar han båda utgåvorna i Stockholmbutiken.

Peter en av Sveriges mest etablerade tecknare och fantasy-illustratör. Under sina 30 år som aktiv kreatör har han arbetat med allt från rollspel till bokomslag och serier. För att fira denna imponerande karriär släpps nu en imponerande coffee table-bok som sammanfattar ett tre decennier långt konstnärskap. Titeln släpps både på svenska och engelska. Utgåvorna bär namnen PETER BERGTING: MAGI, MUTANTER OCH MARDRÖMMAR och THE ART OF PETER BERGTING.

I dessa böcker får du som läsare möjligheten att njut av bland annat nordisk sagotradition, amerikansk fantastik, skräcktolkningar och mycket mer. Värt att nämna är att den svenska utgåvan - Peter Bergting: Magi, Mutanter Och Mardrömmar –  innehåller hela 16 extra sidor som ej finns i den internationella publiceringen. Nedan kan du läsa Peter Bergtings egna tankar om arbetat med denna samlingsbok.

Önskar du få din bok signerad av Peter? Då är du välkommen förbi Stockholmsbutiken på fredag den 2 juni. Mellan kl. 17.00 – 18.00 kommer Peter finnas på plats och signera båda utgåvorna av boken. Mer information finner du HÄR

PETER BERGTING BERÄTTAR SJÄLV OM SIN NYA ART-OF BOK

Jag har alltid velat göra en art-of bok. De flesta av oss som ritar professionellt har högar med just sådana böcker och jag antar att det är en ego-grej, som en permanent utställning så att ens bilder lever vidare. Jag vet inte, jag vet bara att jag måste köpa dem om jag ser dem.

Nu trodde jag inte att någon annan skulle vara intresserade av en sån bok med mina bilder, speciellt inte ett förlag. I Sverige är Semic mitt förlag och jag brydde mig inte ens om att fråga dem. Jag skulle göra en fet bok och ge ut den på eget förlag och den skulle med andra ord bli jobbigt dyr, både för mig och för köparen. Men jag hade inga ambitioner att sälja mer än några få och poängen var mer att ha gjort det och samla mina bästa bilder. Speciellt då jag hade sålt och/eller gett bort många av mina rollspelsbilder. För mina barn så kunde det vara ett sätt att ha pappas bilder samlade utan att ha tavlor ståendes bakom sofforna som jag har med min pappas och morfars konst.

Jag började skriva om de tidiga åren när jag som barn först började rita och boken blev redan från början mycket mer självbiografisk och utlämnande än jag planerat. Sean Philips hade gett ut en art-of bok för ett par år sedan och han hade flera kapitel med tidiga bilder i den. Det var en inspiration men det blev också lite för mycket text. Om jag inte trodde att speciellt många var intresserade av bilderna så var nog ännu färre intresserade av att samtidigt läsa en roman. Jag beslöt mig för att behålla några knutpunkter som varit viktiga i min karriär på ett eller annat sätt. Som när jag första gången fick jobba med Mignola och allt gick käpprätt åt helvete.

Under arbetets gång med att sålla och layouta hörde Dark Horse av sig och erbjöd sig att publicera den. DH är ju mitt amerikanska förlag som jag jobbat med kontinuerligt de senaste 13 åren, ännu längre om man börjar med magplasket och Hellboy-rollspelet. De fick ta över min färdiglayoutade bok och började jobba med den på riktigt. Kanske var det bra att någon annan fick ansvar för det, jag har alltid varit dålig på att avgöra vad av mina egna prylar som folk faktiskt gillar. DH ger ju ut mina serier med Mignola och Golden och det var självklart att det skulle bli ett av de matigare kapitlen i boken. Men för mig var det också viktigt att få med de tidigare åren till Äventyrsspel och bilder till Drakar och Demoner och Mutant Chronicles.

Det här var då tre år sedan snart, det tar verkligen lång tid att ge ut böcker och jag målade och ritade under tiden, bilder bytte plats och nya tillkom allteftersom jag hade nytt material som jag tyckte passade bättre. När vi väl började närma oss utgivning så var det dags att säkra rättigheter. Många av bilderna var invecklade i trassliga nystan av företag som köpts upp genom åren. Rättigheterna var utspridda överallt och även om jag tekniskt sett inte hade behövt be om lov för att få använda mina bilder så är vissa utgivare mycket hårdare än de kanske behöver vara. Vem som nu än äger D&D licensen skulle aldrig låta mig publicera en bild på en behåller till exempel utan att ge fullständigt cred. Och där drog vi strecket, det blev för krångligt att säkra rättigheterna till mina bilder från just Dungeons and Dragons, men det är också det enda som inte är med från den tiden.

Senare under arbetets gång så hörde min vän Orvar av sig. Vi hade lärt känna varandra under arbetet med Äventyrsspelsboken och han satt på scans av många av mina bilder. Han tyckte det var synd att det inte fanns en svensk utgåva och började förhandla med Dark Horse. Orvar har gjort ett otroligt jobb med den svenska versionen. Dels är den 16 sidor tjockare med exklusivt material, men han har även redigerat upp den för den svenska marknaden. Saker som kanske var självklara för amerikanska läsare hade varit oförståeliga för en större publik här. Tanken är såklart att de båda ska leva sida vid sida men där den svenska är 100% riktad till svenska läsare. Några exempel är fler bilder från rollspelen och mina Astrid Lindgren omslag.

En negativ sak med boken är att det är svårt att få en uppfattning om den om man bara ser omslaget eller några uppslag online. Den är verkligen massiv. Den är fortfarande lite dyr i mina ögon, men man får rätt mycket bok om man ser till kilopriset. Eller om man omsätter det till Stockholms-priser så är den billigare än att åka taxi en timme.

Peter


Kommentarer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev