Gabrielle de Bourg om Drakar och Demoner

Publicerad: Fredag, 18 augusti 2023, Skribent: Annie o Linda

Det legendariska svenska rollspelet Drakar och Demoners elfte upplaga har just släppts. Fria ligan gav förra året ut en jubileumsutgåva lagom till spelets fyrtioårsfirande, efter en framgångsrik kickstarterkampanj. Nu släpps spelet till butik, och vi gissar att det är många som är sugna på att testa. Om det är något spel som framkallar nostalgi och positiva känslor i stora delar av befolkningen så är det detta! 

DoD (som det förkortas) är Sveriges överlägset mest framgångsrika rollspel, med mer än 100.000 exemplar sålda sedan det släpptes 1982. Ursprungligen utgivet av Äventyrsspel, och från andra utgåvan prydd av Michael Whelans Elric-bilder, har spelet för många blivit synonymt med rollspel i stort. (För de som är intresserade av fenomenet Äventyrsspels historia rekommenderar vi böckerna Drakar och Demoner: Berättelser från det största äventyret och Äventyrsspel - Bland mutanter, drakar och demoner av Orvar Säfström).

Den nya utgåvan av Drakar och Demoner bygger vidare på det klassiska arvet från det älskade spelet, men är redan från start anpassat till spel och streaming online. Det finns ett nytt fokus på inklusivitet i text och bild. Reglerna bygger på samma grund som de gamla klassiska utgåvorna, men uppdaterade och moderniserade. Spelet är utformat för att enkelt kunna spelas även av nybörjare. Efter grundspelet kommer Fria Ligan att släppa äventyr och andra tillbehör, både nyskrivet material och moderniserade nyutgåvor av klassiska äventyr. Fria Ligan har även lanserat ett program för tredjepartsutgivning som låter alla som vill ge ut äventyr och andra tillbehör till spelet. 

Nya Drakar och Demoner illustreras av Johan Egerkrans, samt Anton Vitus och Niklas Brandt. Huvudskribent och projektledare är Fria Ligans medgrundare Tomas Härenstam, och övriga skribenter är ett dream team av svenska rollspelsskapare. Vi har intervjuvat en av dem, Gabrielle DeBourgh. 

Nu är spelet äntligen ute, hur känns det?

– Det känns jättebra! Det är kul att det har fått uppmärksamhet och bra respons, jag tror att det finns potential för att nå ut stort. Sedan var det lite surrealistiskt att reklamen på bussar och i tunnelbanorna! Men det känns jättefint att kunna vara med och lyfta svenska rollspelsmakare för vi har många duktiga sådana som har blivit stora internationellt. Nu kan vi kanske nå ut lite mer till den svenska publiken.

 

Ja, hur mår den svenska rollspelsscenen egentligen? 

– Den växer verkligen, och nu känns det som att vi har gått in i en ny guldålder.

– Nördstämpeln har blivit mer accepterad, och med olika crowdfundingsverktyg så är utbudet bredare än någonsin. D&D är fortfarande störst här men det känns som att fler hittar till rollspelen och till olika spel. Jag tror att det här spelet kommer ha möjlighet att öppna ögonen hos ännu fler över vad rollspel kan vara. Det kommer inte bara vara gamla rävar som kan spela, utan det här är ett spel som kan passa alla, så det är roligt att det har fått så mycket utrymme. 

 

Men Drakar och Demoner har ju haft en ganska profilerad plats i många svenska rollspelares hjärtan, hur har det varit att jobba med något sådant över sig?

– Jag själv har inte en jättestark koppling till Drakar och Demoner, jag var lite för ung när det kom, så för mig var det krasst nog mest en prestigefråga. Jag visste att det skulle vara en häftig sak att få jobba med det här. Sedan har jag bara varit en liten del av många som har jobbat med det här, men Fria Ligan har gjort ett fantastiskt jobb med att förvalta arvet. Både att ta vara på själen i Drakar och Demoner, men att det också ska vara något nytt. Det är inte bara en retroprodukt för folk att få uppleva good old times, utan det här är för en bredare publik. 

 

För dem som har spelat tidigare, finns det något som de kommer känna igen då? 

– Jomen såklart, det är fortfarande BRP och T20baserat och många miljöer som man känner igen, som Dimön och Utkante och så vidare. Men det är mer baserat på en modern designfilosofi, så den kommer kännas fräschare. 

 

Vad har varit roligast för dig med det här?

– Att få vara en del av det här arvet, det är som sagt mycket prestige. Sedan har det varit en utmaning, för jag har inte gjort varken fantasy eller grottkräl tidigare, jag har mest hållit på med skräckmysterier och sådant. De var verkligen inget jag bara kunde phone in, utan det krävdes en del eftersom det verkligen var en stor grej. Och att få vara på samma projekt som många riktigt stora namn har varit väldigt häftigt. 

 

Ska ni fira på något sätt nu när det är ute?

– Vi hade en liten releasefest på Alphaspel nyligen, det var väldigt lyckat! Nu kommer vi ha en hel del event, som bland annat 7 september på Tekniska Museét där vi kommer spela några, så det blir väl också som några små firanden!

Lycka till!


Kommentarer

Veckans stora speltitlar

Rollspel

Dungeons and Dragons Call of Cthulhu Svärdets Sång Symbaroum Runequest Mutant År Noll Tails of Equestria FATE Lamentations of the Flame Princess Flodskörden Shadowrun Kult Coriolis Pathfinder Traveller Warhammer Fantasy Vampire the Masquerade Äventyr

Speltoppen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev