Blade Runner – klarar du Voight-Kampff-testet?
Cyberpunken är tillbaka! Efter ett par årtionden av drömmar om Mars, tidsresor och virtualiteter har science fiction-genren hittat tillbaka till de våtblanka gatorna i ett brutalt socialt skiktat samhälle där de lägsta klasserna med ett enkelt test kan definieras som icke-människor. Kanske för att världen runt oss blivit allt mer cyberpunkig. Oligarker, narcissistiska miljardärer som dansar på vansinnets rand och globala bolagsjättar är plötsligt vardag.
Passande alltså, att våra vänner på svenska rollspelsstudion Fria Ligan släpper ett spel baserat på cyberpunkens källskrift, Do Androids Dream of Electric Sheep? av Philip K Dick, och filmerna som utgår från Dicks roman. Konstigt att det inte har gjorts förut, med tanke på filmens ikoniska status. Jag var inte den enda som lärde mig Roy Battys monolog om skeppen vid Orion utantill.
Precis som i boken och filmerna är spelets rymd bara en referens, en plats där människor och replikanter har ådragit sig sår som orsakar tragedier när de kommer hem till jorden. Deckargåtorna i BLADE RUNNER RPG utspelar sig i ett regnvått och mörkt Kalifornien, tidsmässigt mellan den första och andra filmen. Det är ett detektivspel med tydliga blinkningar mot Philip Marlowe och andra tidiga noirdeckare. Rollpersonerna är på ett eller annat sätt knutna till polismyndigheten i Los Angeles. De dras in i fall som rör bolagsintriger och - förstås! - replikanter. Precis som i filmerna ställs de inför moraliska dilemman. Ska de följa reglementet eller sitt eget samvete? Deckarmomentet gör att spelet fungerar mycket bra också för mindre vana rollspelare. Rollpersonerna följer ledtrådar genom en kaotiskt och myllrande storstad som vore svår att navigera utan karta.
Reglerna är lätta och lättanvända. De utgår från regelsystemen i Fria Ligans tidigare spel, närmast det som skapades för Twilight 2000. Du slår två tärningar, en för grundegenskap och en för färdighet, för att se om du lyckas med något. Beroende på hur skicklig du är använder du D6, D8, D10 eller D12. Äventyrets händelseutveckling påverkas också av en ”timer-funktion”. Rollpersonerna har viss tid på sig att snoka rätt på sanningen under en del av handlingen, sedan triggas händelser som för berättelsen framåt. Delar av regelverket för tankarna till down time-funktionerna i fantasyspelet Blades in the Dark och rena brädspel som Sherlock Holmes: Consulting Detective.
Blade Runner RPG fångar stämningen från både Dicks roman och filmerna på ett mycket bra sätt. Det är inget generiskt cyberpunkspel. Du kan inte skapa en inbrottstjuv, cyberbrottsling eller replikant på flykt från myndigheterna. Med det sagt är det ett ett väldigt välgjort snutspel i ett mörkt Los Angeles. Bakgrundsmaterialet ger en bred bild av staden och den bolagsstyrda världen.
Hittills finns en grundregelbok, en startlåda, en spelledarskärm och tärningar.