Arkham Horror

Publicerad: Onsdag, 31 oktober 2018, Skribent: Ola

Tretton år efter att Arkham Horror 2nd edition släpptes kommer nu äntligen den nya och upphottade Arkham Horror 3rd edition, och vid Cthulhus tentakler är det mycket som är nytt!

Det första nya man märker är att istället för att vara ett traditionellt bräde så är det nu uppbyggt av brickor som representerar stadsdelar med tre platser i varje. Dessa binds samman med gator. Brickorna är dubbelsidiga och det finns därför stor variation i hur Arkham kommer att se ut från scenario till scenario.

På tal om scenarion så är det mycket som hänt där med. I den förra utgåvan så var skillnaden mellan varje scenario ganska liten, någon av de uråldriga onda gudarna attackerade Arkham. Portaler till andra världar öppnades och monster vällde. När tillräckligt mycket doom hade lagts på monstrets bricka så blev det en slutstrid. I den nya utgåvan så är det mycket stor skillnad mellan varje scenario. Dessutom vet man inte hur man ska besegra ondskan som hotar Arkham förrän man utforskat spelet en stund. Ju mer ledtrådar (clues) man hittar desto mer av scenariot förklaras. Vissa scenarion har dessutom förgreningar i berättelsen, så baserat på vilka val man gör så utvecklas spelet åt olika håll.

Hur ledtrådarna fungerar har också förändrats. Ledtrådarna är nu ett kort som blandas in i de olika platsspecifika händelsekorten och man måste lösa en scenariospecifik utmaning för att få ledtråden.

Monster och strider har uppdaterats. Striderna är mer strömlinjeformade och monstren är mer varierade och det finns flera olika typer av varje sort, vilka alla agerar lite olika.

Den sista stora förändringen är den avslutande Mythosfasen som sker genom att varje spelar drar markörer ur en påse vilka ger olika effekter, dessa markörer varierar också från scenario till scenario.

På det stora hela så är den nya utgåvan en mycket värdig uppföljare. Det känns som Fantasy Flight Games har tagit det bästa från Arkham- och Eldritch Horror, Mansions of Madness samt Arkham Horror the card game för att skapa något som känns nytt, spännande och betydligt mer storydrivet än det gamla. Samtidigt kommer gamla fans av Arkham Horror känna igen många aspekter av spelet. Komponenterna i spelet är som vanligt av god FFG-klass och konsten på kort och karaktärer är riktigt fin. Visserligen är det lite jobb med att sätta upp alla kort och brickor som behövs till varje scenario, men det är helt klart värt det. Den tid man lägger in i förberedelser får man igen genom varje scenarios unika upplevelse.

Kort sagt så kommer både nya och gamla spelare av Arkham Horror ha en spännande spelupplevelse med Arkham Horror 3rd edition. Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!


Kommentarer

Veckans stora speltitlar

Rollspel

Dungeons and Dragons Call of Cthulhu Svärdets Sång Symbaroum Runequest Mutant År Noll Tails of Equestria FATE Lamentations of the Flame Princess Flodskörden Shadowrun Kult Coriolis Pathfinder Traveller Warhammer Fantasy Vampire the Masquerade Äventyr

Speltoppen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev