Ereb Altor är tillbaka
Riotminds kommer nu med första pusselbiten till en officiell spelvärld till Drakar och Demoner (2016), baserad på Äventyrsspels välkända miljö från den gamla goda tiden. Den mycket beständiga boxen innehåller en affisch med karta över Caldarox, fem specifika Ereb Altor-rollformulär och rutnätsark, en mer än hundrasidig världsbok, en spelarbok, samt äventyret Viskningar från fornmarken. Det är precis lagom mycket material för att ge sig in det nya Altor. Lådan har till och med samma mysiga nytrycksdoft som de brukade ha, förr i tiden (ja, somliga av oss luktar på våra rollspelsprodukter).
Det Ereb Altor vi möter innanför pärmarna är en miljö som har genomgått superfluxen - en kataklysmisk förändring med rötter i Svavelvinter-sagan, som kastat alla gamla föreställningar på ända. Ett stort slukhål har öppnat sig i västra havet och svallvågor har utplånat världen som vi känner den. Länder som Berendien, Nidland, Magilre, Jorpanga och många andra har sjunkit under vattnet. Den helige Odos era har falnat och kulten splittrats. Världen är full av nya mörkersekter. Ett stort grimdark har lagt sig över Altor, och allt är murrigare och dunklare än någonsin. Över tid har emellertid nya landområden uppstigit, och det Caldarox som beskrivs i den här boxen är ett av dem.
Världsboken går i ganska grundlig detalj igenom Caldarox geografi och historia, med mängder av beskrivna orter, organisationer och personligheter. Illustrationerna består av få men mycket fina svartvita bilder i oxblodsröda sepiatoner, tecknade av Alvaro Tapia. I korthet så har de ickemänskliga folken långsamt slutat huka sig under förödelsen alltmedan världsalltet bedarrat, pest och svartfolkskrig har drabbat de unga rikena, nya riddarordnar har växt fram, en liten istid slagit till, och folk börjat återetablera handelsleder över öarna. Caldarox lär vara en fortsättning på det gamla Berendien, men med en nomenklatur som tycks stamma från Hynsolge. Ingen är riktigt säker på var Caldrarox egentligen ligger i förhållande till den värld som varit - men det är också en spelöppning som gamla rävar kan utnyttja för att skräddarsy sin egen kampanj. Var befinner vi oss, egentligen? Nytillkomna behöver heller inte bekymra sig över att göra “fel” mot olika wikis och arkiv över Ereb Altors många olika inkarnationer genom åren. Alla svar en själv vill hitta, står att finna nere i ruinerna under marken.
Spelarboken är ett häfte som berättar om olika varelser som vanligen förekommer just i Caldarox, för att ge det lite särprägel mot den mer öppna omgivningen i Drakar och Demoners grundbox. Det går igenom bakgrundsdetaljer, egenskaper, färdigheter och andra regeldata som är specifika för den här spelmiljön, jämfört med den allmänna mekaniken. Ett komplement till, och en utökning av, grundreglerna, helt enkelt.
Äventyret är en charmig liten historia på grisodlarnivå, där rollpersonerna når mjölkkungen Beliard Otams gård under rasande storm. När de väl hämtat sig från pärsen att komma dit hjälper de först till med vardagssysslor - men vildknektar och svartfolk härjar i trakten, och snart ska händelsernas gång tvinga ut dem såväl i vildmarken som i riktning mot mystiska forntida lämningar där dystra öden väntar.
Den som behöver en bakgrund till sitt äventyrande finner i den här boxen en liten skattgömma att plundra så mycket eller lite den själv vill av. Det finns massor av material att inspireras av, bygga vidare på eller helt enkelt köra som det är. Till och med den som vill hålla fast vid det gamla Altor, kanske på grund av att redan vara rotad i många års spelupplevelser, kan utan besvär kasta in Caldarox som en avlägsen destination som rollpersonerna kan resa till.
En avstickare värd besväret, från alldagen i Barbia, Magilre, Trakorien eller var de annars vara månde.
Daniel