Runequests mytiska bronsålder
Runequest är tillbaka!
Ett av de äldsta och bästa rollspelen har släppts i en ny upplaga. Mycket har onekligen ändrats sedan det först dök upp 1978, men det mesta är sig ganska likt.
Jag spelade första gången Runequest i början av åttiotalet. Då var det andra upplagan av spelet som gällde. Redan då fascinerades jag av den mycket speciella spelvärlden. Tidigare hade vi mest spelat AD&D, Traveller och Gamma World. Runequest var ett mycket annorlunda spel. Världen var unik, en blandning av keltisk och grekisk mytologi, med drag hämtade från de amerikanska urinvånarnas myter och legender. Allt placerat i en magisk bronsålder. Striderna var dödliga, med rustningar som skyddade mot skada och stridsmagi som alla kunde kasta.
Vår spelgrupp, van vid klasser, levels och armor class i Dungeons & Dragons, anpassade sig dock snabbt och vi spelade mycket Runequest under åttiotalet. Vi tog oss levande igenom Snakepipe Hollow och kämpade mot de imperialistiska lunarerna på slätterna kring staden Pavis. Vi utforskade Big Rubble och flydde undan ilskna troll. Vi spelade lite i det mytiska Europa när RQ3 släpptes i mitten av 80-talet och utforskade bland annat Griffin Mountain.
Sedan kom andra spel mellan oss och Glorantha, som världen kallades. Jag tog fortfarande fram våra slitna boxar och böcker med regelbundna mellanrum, och bläddrade försiktigt i dem. Ibland planerade jag en ny kampanj, men det blev aldrig något av det.
Nu har en ny version sett dagens ljus, utgiven av Chaosium och det är utan tvivel den bästa och snyggaste versionen av spelet hittills. Allt jag älskade 1980 finns fortfarande kvar, fast nu är det mer, bättre och snyggare!
Spelvärlden Glorantha är numera helt integrerad i spelet. Redan när du skapar en rollperson utforskar du gradvis den mytiska bronsåldern som spelet utspelar sig i. När du bestämmer rollpersonens bakgrund förs du raka vägen in i kampen mellan lunarerna och det ockuperade riket Sartar. Alla yrken och spelets magiregler speglar världen, och illustrationerna visar hur allt ser ut. Det hela är genomtänkt och smidigt.
Det är relativt komplicerat att skapa en rollperson, med mängder av val – men i grunden handlar det mest om att välja hemland, yrke och slå fram sin bakgrundshistoria på tabeller. Som namnet antyder spelar också magiska runor en viktig roll för din rollperson, och samma gäller ens passioner, något de har lånat från spelet Pendragon. Ska man rikta någon kritik mot hur man skapar en rollperson är det nog att bakgrundstabellerna som alla slår på tenderar till att passa bäst för krigare eller mer stridsinriktade rollpersoner. En filosof eller lärd person undrar kanske en del över vad de egentligen gjorde under alla dessa slag.
Reglerna är i grunden Basic Role Playing, samma som i det klassiska rollspelet Call of Cthulhu, och samma som det var i vårt svenska Drakar och Demoner som gavs ut på åttiotalet. Alla färdigheter har ett procentvärde. Man slår en T100 under eller lika med det värdet för att lyckas med en färdighet. Slår man tillräckligt långt under sitt färdighetsvärde lyckas man osedvanligt bra, vilket kan vara förödande för en motståndare i en strid.
Gudar och kulter spelaren mycket stor roll i Glorantha. Alla rollpersoner börjar spelet som initierade i en kults mysterier, och har lärt sig en del runmagi av kulten. Alla gudar och deras kulter är kopplade till magiska runor, och rollpersonerna är där igenom starkt anknutna till samma runor. Alla rollpersoner tillber minst en gud, och de flesta följer flera. Man kan vara initierad i flera kulter samtidigt, vilket ofta är en fördel. Gudarna är ständigt närvarande i Glorantha, de är en del av varje rollpersons vardag.
Så vad behöver du för att bege dig till Glorantha?
Först och främst själva regelboken: RuneQuest - Roleplaying in Glorantha. Här finns de regler man använder under spelets gång. Världen Glorantha beskrivs ganska översiktligt, men den är helt integrerad i all text – regler, bakgrunder, utrustning, magi, exempel och så vidare. Illustrationerna är oerhört vackra, bland de bästa jag någonsin sett i ett rollspel.
Sedan rekommenderar jag att man skaffar sig världsboken, The Glorantha Sourcebook. Här finner du allt du behöver om spelvärlden. Massor med matnyttig information om Gloranthas historia, olika tidsåldrar, gudar och kulter, länder och unika platser, med mera, med mera.
Sist men inte minst har vi The Glorantha Bestiary. En alldeles fantastisk monsterbok med nästan 200 monster, djur, spelbara arter, växter, allt snyggt illustrerat.
Som ni kanske anar så gillar jag det här spelet väldigt mycket. Jag kan rekommendera det varmt till alla som vill uppleva något unikt, och till alla som vill återvända till Drakpasset för att kämpa mot lunarerna.
Michael