Mörk borg
MÖRK BORG – tankarna bakom ett kaotiskt rollspel
Pelle Nilsson har bland annat skrivit rollspelen Ut mot skären och Barkhäxan. Här berättar han historien om hur och varför MÖRK BORG såg dagens ljus … eller ja, snarare mörker.
Jag var uppe i Umeå under våren 2018 och bevistade ett spelkonvent som heter Grottröj. När spelpass 2 var slut gick de flesta hem. Fyra tappra, och möjligen förlorade, själar stannade kvar. Vi spelade ett ganska traditionellt så kallat dungeon crawl, med en del humoristiska inslag av den svarta skolan. Trots att vi använde ett enkelt slå-under-egenskap-med t20-system, upplevde jag ändå att något saknades. Jag ville skriva ner några enkla tabeller för att slå fram sådant som utrustning och personliga drag. En uppsjö av egenskaper och färdigheter var aldrig aktuellt, och höga tärningsresultat skulle innebära något positivt, inte tvärtom. Till saken hör också att jag inte längre klarar av att läsa tjocka rollspelsböcker: är de längre än runt 120 sidor kan de vara roliga att bläddra i, men slutar oftast som hyllvärmare eller objekt på någon säljsajt. Det kanske allra viktigaste var att rollspelet skulle vara möjligt att ta med sig överallt, till puben eller lunchrasten… och gärna i fickan!
Med denna bakgrund skrev jag ner GrittR. Rollspelet var fram- och baksidan på ett A4 långt. Där återfanns nämnda utrustningstabeller, det fanns regler för egenskaper, besvärjelsetabeller och några fientliga varelser. Precis som med så mycket annat lade jag upp det som gratis PDF. Under hösten ”utvecklades” GrittR till ytterligare ett A4. Ungefär samtidigt släppte jag och illustratören/formgivaren Johan Nohr (Oktoberlandet, Symbaroum m.m.) skräckrollspelet Barkhäxan. Det blev hyfsat omtalat och väldigt uppskattat bland spelare, även om ett par recensenter inte var av samma åsikt. Hur som helst, jag frågade Johan om det inte vore skoj att göra något zine-aktigt av GrittR. Han nappade på det hela och jag började skriva mer material i rasande fart, samtidigt som Johan jobbade på lika frenetiskt. Jag valde också att byta namn på spelet till MÖRK BORG. Dokumentet började se riktigt fint ut och vi mailade Fria Ligan och frågade om ville hjälpa oss att publicera samt distribuera spelet. De accepterade förslaget, men både Fria Ligan och vi ville testa spelets bärighet. En Kickstarter sattes därför upp. En viss nervositet smög in i bilden, skulle verkligen det här färgsprakande och undergångstematiska spektaklet gå hem i stugorna? Där rollpersonerna är trasiga gestalter i en fantasyvärld som snabbt tickar mot sitt slut?
I mitten av maj drog vi igång Kickstartern. En månad senare hade alla fantastiska backers sett till att vi dragit in drygt 950 % av de pengar vi önskat. Vi kunde därför inkludera alla trycktekniska detaljer vi önskat i boken: hårdpärm, bokband med tryck, guld- och silverfoliering m.m. MÖRK BORG levererades till våra backare enligt plan strax innan julen 2019, ganska prick ett och ett halvt år efter att idén föddes. Rollspelet har blivit lite av en snackis ute i den internationella spelvärlden, även bland erkända designers, vilket känns väldigt inspirerande för framtida projekt.