Root

Publicerad: Tisdag, 6 oktober 2020, Skribent: David

Det finns en del spel som vinner mer än övriga på att de ser så OERHÖRT FINA UT. Root med alla dess expansioner är helt klart ett av dem. 

I skogen har Marquise de Cat börjat roffa åt sig stora arealer för avverkning, och med det kommer industrialiseringen närmare för var dag. Skogens andra fraktioner slår bakut och försöker hindra utvecklingen. Root är i grunden ett strategiskt krigsspel likt RISK. Du har dina pluppar på spelplanen som ska röra sig från område och område och ta över delar av kartan från dina motspelare på olika sätt. Tärningar avgör eventuella strider. Det som skiljer Root från övriga spel i genren är att i alla andra spel har de olika spelarna liknande förutsättningar, även om de kan skilja sig lite. Inte i Root. Här har de olika spelarna radikalt olika regler att följa, olika mängd pluppar att skyffla runt och olika sätt att förflytta sig, kriga och få poäng. Vilket både är spelets största styrka och dess mest irriterande svaghet. Jag återkommer till det.

De olika fraktionerna består av nyss nämnda katterna som vill avverka skogen och bygga fabriker överallt. De börjar med en massa katter på planen och de övriga spelarna måste hålla sams lite för att kunna hindra deras framfart.

Rovfåglarna är skogens f.d. härskare, men blev fördrivna från området. De är krigiska och ser nu sin chans att återvända med en stor armé och återta vad som en gång var deras. De är väldigt starka men måste lyckas hålla sams internt för att inte börja inbördeskriga och avsätta sin nuvarande ledare med en ny.

Alliansen är en samling skogsdjur som startat en motståndsrörelse för att hindra katternas framfart. De rör sig i skuggorna och har väldigt få pluppar att hålla områden med, men slåss bättre än de övriga. Skogen är deras hem, och de vet hur de ska slå tillbaka för maximal effekt.

Slutligen har vi vagabonderna som spelar ett helt annat spel i spelet. Det är det lilla rollspelsgänget som äventyrar tillsammans och rör sig från område till område i jakt på nya skatter och vapen, och kan handla med alla de övriga fraktionerna.

Att spela ett komplext spel för första gången är sällan problemfritt, men ofta kan jag som ny spelare åtminstone luta mig tillbaka och se vad de andra spelarna gör först innan det är min tur för att få en överblick hur reglerna fungerar. Men det går inte i Root, då alla spelarna har helt olika regler. Inte bara för hur de flyttar sina pluppar, utan även hur de slåss, hur de får nya pluppar och vad deras mål med spelet är. Det här gör att omspelningsvärdet är alldeles enormt, och varje spelomgång känns unik på ett spännande sätt. Å andra sidan tar upplärningsprocessen längre tid jämfört med jämförbara spel. Bara för att jag äntligen förstått hur spelet spelas som kattspelare behöver jag inte ha förstått hur det spelas som rovfågel, om jag vid ett senare tillfälle väljer att spela som dem! För- och nackdelar.

Sedan finns expansionerna. The Riverfolk Expansion introducerar de flitiga bävrarna som övriga fraktioner kan hyra som legosoldater eller betala för att få använda deras vattenvägar, men varje gång man gör det får bävrarna större egna medel att vinna spelet. Även de religiösa ödlorna finns här, som är fredliga och bara vill bygga nya helgedomar och konvertera övriga invånare till sig. Men blir de anfallna radikaliseras de och blir krigiska!

I The Underwold Expansion hittas kråkfåglarna som försöker påverka de övriga spelarna via konspirationer och lögner, samt de underjordiska mullvadarna som försöker övervinna ovanjordingarna underifrån. Plus att asken innehåller två nya kartor som ger alla parter nya förutsättningar.

Är ni bara två eller tre spelare och vill spela med fler fraktioner för att göra brädet intressantare? I The Clockwork Expansion finns regler för hur man kan automatisera spelandet för några fraktioner så att spelet styr hur de ska spelas. Det går även att spela med varandra mot spelet, om du föredrar samarbetsspel.

En sammanfattande avslutning: Root är ett fantastiskt spel på många sätt. Vackert designat, välskrivna regler och med ett oerhört omspelningsvärde. Nackdelen är att det kan ta lång tid att få bra kläm på, då alla spelar med olika förutsättningar och det inte går att se hur grannen spelar för att lära sig under spelets gång. Spelet fungerar bäst på 4 spelare, men går att spela utan större problem både på fler och färre, särskilt om du har The Clockwork Expansion. Med fler än 4 spelare får du dock vara beredd på att det tar lång tid, sådär en 3-4 timmar gissningsvis.

/David

 


Kommentarer

Veckans stora speltitlar

Rollspel

Dungeons and Dragons Call of Cthulhu Svärdets Sång Symbaroum Runequest Mutant År Noll Tails of Equestria FATE Lamentations of the Flame Princess Flodskörden Shadowrun Kult Coriolis Pathfinder Traveller Warhammer Fantasy Vampire the Masquerade Äventyr

Speltoppen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev