Av Fumi Yoshinaga
All My Darling Daughters är kanske Fumi Yoshinagas viktigaste serie hittills. Den skildrar relationer mellan skolflickor, vuxna kvinnor i arbetslivet och mellan mor och dotter i flera generationer. Hon drar paralleller mellan den moderna kvinnan och föregående generationers livssituation, samtidigt som hon skickligt balanserar karaktärernas drömmar med den verklighet de lever i. Slutresultatet är en samling kortberättelser som både kan läsas fristående och tillsammans.
Yukiko är i trettioårsåldern och bor fortfarande hos sin mamma, tills mamman en dag berättar att hon ska gifta om sig – med en man som är yngre än Yukiko och som hon dessutom har lärt känna på en värdklubb! Yukiko är övertygad om att mannen är en sol-och-vårare, men hennes mamma vägrar lyssna. Till slut inser Yukiko att den enda lösningen är att flytta in hos sin pojkvän, vilket blir en stor förändring för dem båda.
Kul att veta
Fumi Yoshinaga är en mångsidig mangaskapare som jobbar i ett flertal japanska mangaantologier och skriver serier för många olika målgrupper. Hon uppskattas av många för sin torra humor och sina varma karaktärsskildringar.
Omdöme
Alla Fumi Yoshinagas verk drivs av en slags kärlek till vardagens magi och de fantastiska situationer som kan uppstå i möten mellan människor. Så är även fallet i All My Darling Daughters, men jag undrar om inte detta är hennes varmaste och mest kärleksfulla serie hittills. I seriens olika kapitel skildras en grupp kvinnor vars roll i serien knyts samman genom deras vänskap med varandra. De knyts dessutom samman genom att de alla får ge sin version av hur det är att växa upp i spåren av tidigare generationer, samt hur de väljer att vandra sin egen väg genom livet.
Om serien bara hade handlat om en person hade den kunnat ses som en ren uppväxtskildring, men genom dess olika ingångsvinklar växer berättelsen och blir till något mycket mer. Jag ska inte gå så långt som att säga att All My Darling Daughters lyckas förklara hur det är att vara kvinna, för många aspekter av att växa upp som tjej är inte skildrat i den här serien. Däremot diskuterar serien många viktiga aspekter av hur det är att växa upp med de dubbla förväntningar som ofta drabbar tjejer, då man förväntas vara vacker och sexig, men samtidigt stark och intelligent, eller för att inte tala om att man ska vara en lyckad mor, samtidigt som man ska vara en kvinna till sin livspartner och inte minst bör vara en god dotter. Det är inte alltid så lätt att balansera allt detta på samma gång, vilket Yoshinaga visar med sin serie.
Mor och dotterrelationerna är faktiskt ett av de intressantare inslagen i serien, där vi utspritt över ett par av seriens kapitel får följa hur den en moders upplevelser påverkar hennes dotters uppväxt, vilket i sin tur påverkar hennes dotterdotter. Alla kvinnors liv ser förstås inte likadana ut, men jag tycker mycket om berättelsen om dessa tre japanska kvinnor som Fumi Yoshinaga har valt att berätta här. Hon har dessutom inte glömt bort att skildra männens roll i dessa kvinnors liv, och hur den moderne mannen förhåller sig i relationen till den förändrade kvinnorollen.
Seriens mest intressanta och berörande inslag var för min del dess näst sista kapitel, där en ung kvinna tänker tillbaka på sina barndomskompisar och deras drömmar och mål inför framtiden. När hon går igenom vad som hände med dessa och hur hon känner att hon har misslyckats med allt hon har förutsatt sig kommer trösten oväntat från det håll hon minst hade anat. Hennes med bitterhet blandade glädjetårar när hon inser att hon trots allt har lyckats ge ett positivt avtryck i en väns liv sammanfattar för mig i en enda ruta vilket budskap Fumi Yoshinaga vill skicka med mig och alla andra läsare efter att vi har läst klart serien.
Det här är en underbar serie som jag är glad att äntligen ha fått ta del av. Det är dessutom Fumi Yoshinagas viktigaste verk hittills och rekommenderas varmt till alla som älskar hennes tidigare serier. Jag rekommenderar även att ni som gillade All My Darling Daughters och vill läsa fler serier i samma stil tar er en titt på
Suppli av Mari Okazaki,
Ristorante Paradiso av Natsume Ono och
Blue av Kiriko Nananan, då de tar upp många liknande ämnen.
Betygsmässigt ligger serien väldigt nära maxpoäng, eftersom jag tyckte att själva analyserandet av serien inför denna recension var väldigt givande, men som läsupplevelse känner jag att serien ligger närmare en fyra, vilket även blir seriens slutbetyg.